Mere sprogskole i dagtimerne i Hedensted Kommune

Hedensted Kommune har en målsætning om at få så mange flygtninge som muligt i ordinær beskæftigelse . Det passer godt med det store behov for arbejdskraft, der er i vores kommune. Det bliver desværre udfordret af for få sprogkundskaber hos kommunens flygtninge. Det kan vi gøre bedre, så kommunens ønsker kan blive realiseret og flere kan komme i job og blive integreret godt i vores samfund.

I 2015 havde sprogskolen i Hedensted kommune en fraværsprocent på 22 %. Der var dengang 3 dages sprogskole og 2 dages praktik om ugen. Så indførte kommunen en ny ordning med praktik om dagen og sprogskole om aftenen. Det medførte at der i 2017 blev en fraværsprocent på 42%. Hvorfor?

Når en ny-ankommet familie skal integreres i Danmark, kræver det mange ressourcer både for børn og voksne at tilpasse sig det danske samfund og ikke mindst lære det danske sprog i tale og skrift. Derfor skal der sættes yderligere ind på at give tid og værktøjer til at lære dansk, hvilket sprogskolen jo er de professionelle til at udføre. Sprogtilegnelse og kulturforståelse går hånd i hånd. Sprog tilegnes bedst i dagtimerne, hvor man ikke er træt efter en lang praktik eller arbejdsdag, og familier trives bedst, når forældrene er tilstede om aftenen, når der skal spises, læses lektier og puttes børn.

Lærer forældrene ikke et tilstrækkeligt niveau af dansk, kan de ikke klare sig selv til forældermøder, skole-hjem-samtaler, ved lægen, få et overblik over den mængde af information, der kommer fra jobcentre, kommunen, daginstitutionerne og alt det, der havner i e-boks m.m. Har ny-danskerne ikke bevis for at have afsluttet Dansk 2, kan de ikke søge om varig opholdstilladelse, hvis de får brug for det, og dem, der ikke finder arbejde, kan heller ikke opnå den "høje" integrationsydelse.

Giv ny-danskere en chance for at få lært dansk, blive bedre integreret og komme i job.

Derfor: Ja-tak til mere sprogskole i dagtimerne i Hedensted Kommune.

Tine Jul Ingemann, Hedensted Ester Due, Bøgballe Britta og Torben Thomsen, Juelsminde    Kontakt forfatteren af dette andragende