Lokalplan 112 Høringssvar

Herlev Kommune Herlev Bygade 90 2730 Herlev

Høringssvar vedrørende Lokalplan 112

Herlev, den 5. marts 2018

Vi kan med tilfredshed konstatere at der fra kommunalbestyrelsens side er blevet lyttet til vores tidligere bekymringer omkring byggehøjder og bebyggelsesprocenter. Lokalplan 112 ligger inden for rammerne af Lokalplan 98 for Posthusgrunden og tillæg 1 til Kommuneplan 2013-2025 hvad angår byggehøjder og bebyggelsesprocenter.
Trafik

Den nye lokalplan 112 for Posthusgrunden lægger, i modsætning til projektet i Lokalplan 98, op til både ind- og udkørsel til Posthusgrunden via Hyrdindestien. Det er vi bekymret for. Ligesom vi stadig er bekymret for den afledte trafik i form af parkeringer langs fortovet på de omkringliggende veje i den nordlige del af Eventyrkvarteret. En vej som Toggangen er et skræk-eksempel på manglende håndtering af parkerings problematikken.
Når det er sagt er vi glade for kommunalbestyrelsens gentagne tilsagn om, at Rødhættevej også i fremtiden skal være spærret for biltrafik mod Hyrdindestien og Tornerosevej. Tilsagnet blev senest bekræftet på kommunalbestyrelsens møde den 7. februar 2018.

Vi ønsker, fortsat at:
● Der udarbejdes analyser vedrørende trafik- og parkeringsbelastningen af Eventyrkvarteret (og ikke
kun Hyrdindestien), og der fremsættes konkrete forslag til hvilke andre tiltag, der kan blive mulige,
hvis der bliver problemer med parkering på offentlig vej.
● Det kommer til at fremgå af lokalplanen, at der ikke kan blive åbnet for trafik fra lokalplansområdet
til Rødhættevej og Tornerosevej.
● Der etableres permanent og effektiv aflukning for biler mellem Rødhættevej og Hyrdindestien.
● Det nuværende parkeringsforbud på sydsiden af Rødhættevej bevares, så der fortsat kun er
mulighed for parkering på Rødhættevejs nordside.

Forringet trafiksikkerhed på Hyrdindestien
Hyrdindestien fungerer i dag dels som skolevej, dels som adgangsvej for andre bløde trafikanter blandt andet gående på vej til og fra stationen og hospitalet. På trods af den mindre trafikbelastning sammenlignet med Lokalplan 98 er konklusionen i NIRAS’ trafikanalyse at ’med en forøgelse af trafikken på Hyrdindestien vil trafiksikkerheden for de bløde trafikanter blive forringet’. Vi er derfor stadig bekymrede over trafiksikkerheden på Hyrdindestien.

Vi ønsker, at:
● Der, inden der gives byggetilladelse, tages konkret stilling til, hvordan trafikken skal afvikles sikkert
på Hyrdindestien.

● Indkørslen fra Hyrdindestien til byggeriets parkeringskælder ensrettes, således at der kun tillades indkørsel ad Hyrdindestien. Således, at biler kun kan forlade parkeringskælderen via opkørsel til Herlev Ringvej. Derved reduceres trafikbelastningen på Hyrdindestien specielt i de perioder, hvor der er skolebørn. Såfremt dette ikke praktisk kan lade sig gøre permanent er det vores ønske at trafikken som minimum ensrettes på hverdage i tidsrummet 07.00-09.00.
● At køretøjer over 3.500 kg (varelevering og renovationsafhentning) forbydes på Hyrdindestien på hverdage i tidsrummet 07.00-09.00.
● At der etableres fartdæmpende foranstaltninger på Hyrdindestien i form af bump eller vejchikaner.
● Det nuværende parkeringsforbud på Hyrdindestien bevares.

Styregruppen v. Laila Østergren    Kontakt forfatteren af dette andragende