Lokalplan nu for Hørsholm kommune

Vil du have et kæmpehus som nabo?

8,5 m højt, 376 m2 stort og med 18 vinduer vendende mod dig!

Nej, vel?

h20-3.png

OPDATERING: Der blev holdt kommunalbestyrelsesmøde den 7. oktober kl. 17:30 om Hulsøvang 20, hvor et § 14 forbud blev nedlagt på Hulsøvang 20 tofamilehuset. Så vidt så godt!. Vi forestiller os at anvende underskriftsindsamlingens mailingliste til at involvere borgerne i udarbejdelsen af nye lokalplaner. Det er endnu meget tidligt i processen, og hvis vi går videre vil vi ændre teksten så det fremgår klart hvad underskriften fremover involverer. Alternativt lukkes underskrifsinsamlingen.

Du opfordres derfor til at støtte vores underskriftsindsamling vedr. vores krav om, at Hørsholm Kommune færdiggør lokalplanen for vores område inden for 12 måneder. På den måde kan vi måske undgå flere af disse monstrøse huse i fremtiden.

Selv om du måske bor i et område, der er beskykket af en tidssvarende lokalplan, vil vi gerne bede om din hjælp i denne sag, således at der kan statueres et eksempel, hvor vi som borgere faktisk bliver hørt af kommunen. Der er mange andre eksempler på, at kommunen blot trykker på "fortsæt-knappen", selv om projekterne mødes med massiv modstand.

Ved Kommunalbestyrelsesmødet den 26. august var vi mere end 50, der mødte op for at vise vores utilfredshed. Og det store fremmøde gjorde indtryk, ligesom vores underskrifter gør.

Hvis lokalplanen (fra 1963) fornyes inden for 12 måneder, kan kommunen nedlægge et såkaldt §14 forbud mod disse monstrøse byggerier, og vi kan undgå disse store byggeri - hvis altså den nye lokalplan forhindrer det. Det håber og tror vi at kunne opnå, hvis vi er nok, der bakker op og stiller krav. Alle borgere i området kan jo ellers netop risikere den samme udvikling på deres nabogrund...

I modsætning til vores nabokommune Rudersdal, har Hørsholm Kommune ikke brugt penge på at få udarbejdet lokalplaner i nyere tid. Flere partier, herunder de konservative, gik i 2017 til valg på at få udarbejdet nye lokalplaner for Rungsted i overensstemmelse med og respekt for borgernes ønsker, så æstetikken og karakteren af vores smukke villakvarterer kan bevares.

Det arbejde er siden valget blevet bremset, grundet kommunens økonomiske situation, og byudviklingen er dermed lagt i hænderne på tilfældige develop’ere. Der foreligger ikke pt. oplysninger om, hvornår lokalplanen for vores område vil blive gjort færdig. Samtidig har kommunen givet tilladelse til en række byggerier, der er blevet mødt med massive protester fra berørte borgere. Det gælder f.eks. byggeriet på Skovvænget 23 i Folehavekvarteret, det monstrøse dobbelthus på hjørnet af Kildevej og Engvej, og senest det planlagte byggeri på Hulsøvang 20, hvor en lokal entreprenør ønsker at opføre et dobbelthus på 376 kvadratmeter i to fulde plan.

Du kan læse artiklerne i ugebladet om den seneste sag fra Hulsøvang her: Stort dobbelthus.

Se også: Byrådet sidder i saksen, maratonmøde i byrådet.

Tak for din hjælp!

Lone og Lars Falbe-Hansen
Trine og Peter Højgård
Dorte og Jon Brüel
Hulsøvang, Rungsted

Ved at underskrive giver jeg Jon Brüel tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.