Ligeværds Demokraterne - vælgererklæring

Hvorfor et nyt parti

Det skal ikke være en hemmelighed, at partiet Ligeværds Demokraterne har sit udspring i en utilfredshed med de igangværende overenskomstforhandlinger og lockouten af lærerne i 2013. Samtidig er vi nogle, der ikke længere bryder os om at sidde som tilskuere i sofaen og føle, at der ikke er et parti, som vi kan se os selv stemme på. Vi oplever at vores samfund i gennem de sidste 20 år for alvor har taget en skævvridning. Alt gøres op i kroner, øre og statistik uden skelen til den værdi tingene og menneskene har, som netop ikke kan måles, vejes og prissættes. New Public Managementregimet, anført af Moderniseringsstyrelsen, sammenkædet med EU-forordninger har taget overhånd. Derudover finder vi det yderst kritisabelt, at politikere, med Offentlighedsloven i hånden, kan fortie og forholde sandheden fra pressen og borgerne ved at tilbageholde vigtige dokumenter i sager, hvor der er ting, der virker mistænkelige som i f.eks. salget af DONG, sammenkædningen af OK13 og ”Den nye Folkeskolereform” og den nyligt præsenterede ”Ghettoplan”. Vi ønsker ikke at blive en del af Folketinget for vores egen skyld, men derimod for borgernes skyld. Vi drømmer derimod om at blive borgernes talerør på Christiansborg. Derfor er det også vigtig for os at høre, hvad borgerne tænker, og det er derfor muligt at give udtryk for sin mening på vores Facebookside.

Mærkesagerne

Modernisering af ”Den danske model”

Afskaffelse af Offentlighedsloven

Et opgør med New Public Management tankegangen og nedlæggelse af Moderniseringsstyrelsen

Vi har selvfølgelig også holdninger til alt det andet, der er at forholde sig til i politik, men ønsker at vores Facebookmedlemmer, via deres tilkendegivelser på siden, kan være med til at forme partiet.

Ligeværds Demokraternes menneskesyn

Ligeværds Demokraterne er partiet der ønsker, at et hvert menneske skal ses som en værdi i sig selv. Vi ønsker, at alle mennesker mødes med respekt, hensyntagen og tillid. Alle har noget godt at byde på og bør mødes som sådan. I et demokratisk samfund som Danmark har alle en grundlæggende rettighed til at blive betragtet som et aktiv for det danske samfund med de rettigheder og pligter, der følger med. Dette betyder, at den offentlige ansatte har lige så meget værdi som den privatansatte, udlændinge har lige så meget værdi som danskere – det eneste der kan forringe denne værdi, er når det enkelte menneske ikke forholder sig positivt og regelret overfor sine pligter. Enhver medborger i Danmark er i Ligeværds Demokraternes optik forpligtet til, altid at forsøge at imødekomme og overholde de love og regler der er gældende for alle i samfundet. Enhver er forpligtet på at bruge sit intellekt og andre ressourcer på at skabe de bedst mulige forhold for sig selv og sine medmennesker. Dette betyder, at man yder det man kan i forhold til at tage sig en uddannelse og søge/varetage et arbejde og betale sin skat til alle borgers tilfredsstillelse. Alle arbejdstagere udfylder en værdifuld plads i samfundet, hvad enten der er tale om offentlig- eller privat ansættelse, akademisk uddannelse eller erhvervsuddannelse. Vi er alle i et afhængighedsforhold med hinanden.

Med venlig hilsen Ligeværds Demokraterne

Vivi Bossow Torp & Kathe Busk Rasmussen - Ligeværds Demokraterne    Kontakt forfatteren af dette andragende