ladpengenefølgebarnetHorsens

I Horsens kommune er det som forælder ikke muligt, at få tilskud til pasning af eget barn i eget hjem. Kommunen betaler 75% af udgifterne til dagpleje, vuggestue og private børnepassere i hjemmet, men der gives ingen hjælp til det stigende antal forældre som ønsker, at passe deres børn i eget hjem. Et tilskud som bl.a. ydes i vore nabokommuner Hedensted og Vejle.

Jf. dagtilbudsloven kap. 16, §86 står følgende:

§ 86. Kommunalbestyrelsen kan beslutte at give forældre med børn i alderen 24 uger og indtil barnets skolestart mulighed for at vælge økonomisk tilskud til pasning af egne børn i stedet for en plads i et dagtilbud efter § 19, stk. 2-4, eller § 21, stk. 2 og 3, jf. dog stk. 2.

Desværre vælger Horsens kommune ikke at udnytte denne paragraf, som giver forældre mulighed for det frie valg når det kommer til pasning af deres børn. Vi er i Horsens en stor gruppe af hjemmegående, som mødes flere gange ugentligt i legestue, hvor børnene tumler og lærer af hinanden og ved derfor, at der er stor efterspørgsel på, at lade tilskuddet til pasning af børnene gå til forældrene. På nuværende tidspunkt er det muligt, via fritvalgsordningen, at ansætte en til at passe børnene i hjemmet - bare ikke mor eller far, hvilket er fuldstændig absurd.

Kritikere frygter, at ordningen bliver for dyr og kan misbruges. Til dette kan vi kun svare, at tilskuddet er lavere end hvad kommunen yder til kommunal pasning per barn, og endvidere at mange af de tilskudsordninger, som det danske velfærdssystem er bygget på, også kan misbruges hvis man vil, men det forhindrer jo ikke ordninger som SU, kontanthjælp osv. Vores samfund skal bygges på tillid fremfor mistillid.

Underskrifterne vil vi tage med til byrådet i Horsens, så vi kan vise at folk bakker op om ideen, og derved  forhåbentligt få dem til at ændre reglerne for pasning i Horsens kommune.

Tak for hjælpen!