Lad os få erfaring ind i folketinget. 30 + for at være valgbar

Genindfør regler fra 1849 om, at man skal være 30 år for at være valgbar til folketinget.

Vi har i dag et folketing med lille erfaring og lidt viden om det der skal lovgives om. Ritt Bjerregaard gik så langt efter sidste valg at kalde det for en trussel mod demokratiet med den lave alder og ringe erfaring.

Folketingets politikere bliver yngre og yngre, og deres indtog i politik sker lige efter endt uddannelse, hvis de da når at gøre den færdig.

De er veltalende og velargumenterende, men ofte på en meget overfladisk form uden indhold, og mange debatter ligner det en almindelig en gymnasieklasses kan præstere.

Løkkes tæskehold er vel det bedste eksempel på denne udvikling, og de andre partier følger efter.

Det at være politiker er blevet et job man ”uddanner” sig til. Når jobmulighederne er bedre i et andet parti, så flytter man bare. Kort tid efter kan man så argumenter omkring samme emne, men nu ud fra en anden ideologisk vinkel. Alt sammen kan ske uden at vælgerne bliver hørt. Job er vigtigere end holdning.

Konsekvensen af denne udvikling ser vi bla. ved, at der begås flere og flere fejl. Resultatet er et voksende antal sager, som så skal advokat undersøges osv. Men vi ser det også gennem det stigende antal rådgivere lønnet af  skatteborgerne, som skal fortælle ”vores” politikere hvad og hvordan de skal mene ting.

Der er ingen grænser for hvad politikerne i dag vil gøre for at holde deres job.

At SF ikke for længst er trådt ud af regeringen må undre enhver, og kan kun skyldes at ledelsen i SF er glade for deres ministerbiler og ministerløn, samt den dejlige pension der følger med.

Den nye offentlighedslov gennemført af de uerfarne politikere kan i denne sammenhæng betragtes, som deres forsøg på  at minimere befolknings indsigt, og dermed gøre deres utilstrækkelighed mindre synlig for offentligheden.

Jeg tror allerede vi må konstatere, at Ritt fik ret, da hun kaldte det en trussel mod demokratiet at uerfarenhed råder i folketinget.

For embedsmandsværket gælder næste det samme. Mange uddannes til systemet, og der bliver de så uden at nå at se den virkelige verden. Vi får et system, der er til for systemets skyld.

Kloge ord af Per Stig Møller sagt til studerende på Universitetet "Der findes teknisk og humanistisk viden. I besidder den tekniske! I bliver på en side klogere og klogere, på den anden side dummere og dummere. For én ting er at forstå søkortet, som jeres studie lærer jer. En anden er, om I kan styre skibet. Her kræves ikke bare teknisk dannelse. I må kunne forstå det menneskelige sind" - Per Stig Møller.

Lad os igen få erfaring ind i folketinget. 30 + for at være valgbar.

Jørgen Henrik Nielsen    Kontakt forfatteren af dette andragende