KYSTBANEN - VI ØNSKER INGEN SERVICEFORRINGELSER

Kære alle,

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udsendt en trafikplan, som vil påføre alle kystbanepassagerer en seriøs serviceforringelse. En serviceforringelse, der betyder at kystbanen fra 2022 ikke kører længere end til Østerport eller København H.

INGEN LUFTHAVNSTOG VIA KYSTBANEN
Det betyder, at rejsende med kystbanen ikke længere kan rejse direkte i lufthavnen og skal de længere end til Østerport, skal de ved halvdelen af afgangene skifte på Østerport station.

FÆRRE OG "DÅRLIGERE" AFGANGE FRA RUNGSTED KYST STATION
Derudover vil der være færre tog, der stopper på blandt andet Rungsted Station, her vil der kun være 30 minutters betjening, undtagen i myldretiden, hvor der er 15-minutters drift til Østerport station. Der vil ikke være direkte tog fra Rungsted K. til Københavns hovedbanegaard.

SKAL NORDSJÆLLAND ENDE SOM UDKANTS DANMARK?
Vi frygter, at disse serviceforringelser er starten på at skabe et Nordsjællandsk udkants Danmark. Nordsjælland er dybt afhængig af gode, frekvente togforbindelser til København og Lufthavnen. Af uransagelige årsager, har der aldrig været S-tog nord for Klampenborg, derfor er er Kystbanen Nordsjællands svar på S-tog. En togforbindelse, hvor vi som minimum skal have den nuværende togdrift, men allerhelst 10-minutters drift med mulighed for gratis at medtage cykler. Der er dagligt tusindvis af pendlere der benytter kystbanen, de skal ikke opleve serviceforringelser - det vil være helt uacceptabelt.

ERHVERVSLIVET ER AFHÆNGIG AF ARBEJDSKRAFT FRA KØBENHAVN
Erhvervslivet i Nordsjælland er meget afhængige af gode togforbindelser, så deres medarbejdere kan komme hurtigt og effektivt frem og tilbage på arbejde. En serviceforringelse på kystbanen vil gøre det endnu sværere at rekruttere til blandt andet detailhandlen- og serviceerhverv, men også større virksomheder herunder rådgivinings-og produktionsvirksomheder vil blive ramt. Erhvervslivet er således meget afhængige af, at kunne trække på en stærk kollektiv trafik, så de kan rekruttere dygtige medarbejdere til deres butikker og virksomheder.

Med venlig hilsen,

Miljø- og planlægningsudvalget i Hørsholm Kommune ved:

Anne Ehrenreich (V), medlem
Fritz Reuter (V), medlem