Kunsttom by!

Administration æder kunsten op!

Derfor opfordrer vi til underskriftindsamling under overskriften Kunsttom By!

Se vedlagte manifestation / "åben ansøgning"

Vi er nogle kunstnere i Aarhus, der gerne vil forandre vilkårene for at skabe og udføre kunst. Kunsttom By! er tænkt som en manifestation, et opråb og et oplæg til forandring af fordelingen af kunststøttemidler, så en større andel kan gå direkte til produktionen og udførelsen af kunst. Der er tale om en manifestation i form en åben ansøgning til Aarhus Kulturhovedstad 2017, som er et høj aktuelt eksempel på den skæve fordeling af kunststøttemidlerne. Det er nok ikke sandsynligt, at Kulturhovedstaden vil donere 20 millioner til opkøb af billetter, og derfor nok ikke sandsynligt, at vi kan lukke ned for de store kulturinstitutioner i en måned. (se manifestet) Så initiativet er først og fremmest tænkt som en manifestation af behovet for forandring. Derfor håber vi så mange som muligt vil skrive under på ‘den åbne ansøgning’. Den vil efterfølgende blive sendt til Aarhus Kulturhovedstad 2017, Kulturministeriet og pressen.

Desuden håber vi, at ideen om en Kunsttom By! vil kunne sprede sig. Tænk hvis vi kunne stå sammen om at planlægge alle kunstarrangementer udenom Marts måned 2017. Tænk hvis vi bad caféer slukke for musikken, overdækkede kunstværker på pladser og parker, tog bøger ned fra hylderne på bibliotekerne, eller på andre måder lavede manifestationer af, hvad der sker, når man ‘slukker’ for kunsten.

Men først og fremmest beder vi dig om at bakke op om manifestationen Kunsttom By! ved at skrive under på ’den åbne ansøgning’.

Venlig hilsen

Charlotte Ladefoged, Christine Fentz, Katrine Faber, Laila Skovmand, Mette Aakjær og Palle Granhøj.

Link til artiklen i teksten: