Kunstakademiets Arkitektskole – Ny struktur eller ej?

Er det rigtigt at have et ’aftagerpanel’? - Eller bør vi stole på etablerede arkitekter og forskere bedst ved hvordan man skaber de mest innovative og generelt fagligt stærke arkitekter?

Skolens særkende er arkitektonisk, kunstnerisk, udviklingsarbejde. Det er her man bør fokusere på at kunne konkurrere!
Det er også disse institutafdelinger der er størst tilslutning til. Vi mener ikke det er sundt at stoppe de nye elever ned på afdelinger af faget der ikke interesserer dem. Eksempelvis den nye komponentdesign idé som rektor har fremført.

Det er tydeligvis ikke på de meget tekniske og ingeniørfaglige områder skolen udmærker sig. Og det behøver det heller ikke være. Der er masser af ingeniører og mere teknisk orienterede arkitektskoler der har teknisk undervisning som kerneområde. Det vil være næsten umuligt at konkurrere på det område. Skolen vil desuden miste sin tiltrækningskraft så snart de vigtige bygningskunstneriske undervisningsaspekter forsvinder.
Dermed ikke sagt at vi ikke skal have teknisk undervisning, som vi også har det i dag, i bl.a. kurser der flettes med den kunstneriske undervisning.

Der er en grund til at Kunstakademiets skoler er så eftertragtede. Både nationalt og ikke mindst internationalt. Det er på grund af den stærke kunstneriske profil fremkommet gennem fagets dygtige undervisere og en årelang tradition, som vi bør være stolte af og værne om!

Det er fuldt ud muligt at brande uden at omstrukturere. Der er kun de samme midler, så omstruktureringen og re-allokeringen af ressourcer medfører rigtig meget afvikling.
Omstruktureringen vil således have en drastisk negativ indvirkning på fremtidige arkitektstuderende, skolens ry og vores fremtidige konkurrencedygtighed.

Arkitektur er et fag i udvikling, hvor nogle af de der studerer også er med til at redefinerer fagets rammer i kraft af deres arbejde. Mange har brug for at udforske deres kreative evner, også efter et skoleforløb. De arkitektstuderende prøver at dygtiggøre sig. Det er altså for manges vedkommende en velovervejet pause der fører til spændende konkurrenceprojekter og nye arkitekt og design virksomheder.

Når man skiller skolen, altså folk og opbyggede samarbejder, miljøer og viden, ad , ødelægger man både undervisning og forskning som bygger på mange års erfaring. Det vil tage mange år igen at nå dette niveau.
Den samme ledelse og rektor har lige brugt utroligt mange midler på at foretage den forrige omstrukturering for to år siden. Ved at lave endnu en omstrukturering så hurtigt, splitter man de spinkle miljøer og samarbejder der trods alt er ved at etablere sig.

• Derfor mener vi at man skal lave så få strukturelle ændringer som muligt, man har allerede taget det ”store opgør” for 2 år siden.
  • Gå efter en flad struktur hvor underviserne har så stort råderum, indholdsmæssigt, administrativt og bemidlingsmæssigt som muligt. Og selvfølgelig have ansvaret for driften af institutterne.
  • Gå efter mindre ledelse og struktur, og mere undervisning og forskning.
  • Respektere Professorer og underviseres viden og engagement.
  • Vi mener det må være muligt at have naturlig udskiftning af undervisere og forskere frem for fyringsrunder.
  • De administrative organer giver ingen virkelig værdi for studerendes udvikling. Derfor mener vi at man bør have så flad en struktur som muligt.
  • Et argument for at foretage drastiske ændringer har været at praksis, kunst og forskning er lige vigtige. Vi mener imidlertid at de studerende har rig mulighed selv at være en del af praksis uden for skolen. Skolen er med til at udvikle de studerende som individer med stærke holdninger og kunstneriske evner der naturligt er funderet på deres viden fra fagets praksis. Vi mener med andre ord at ’fokus’ bliver lagt forkert, og det vil gå ud over ressourcer til forskning og arkitektonisk, kunstnerisk udvikling.

Hvis i har forslag eller beskeder, så send dem til mig, så vil jeg samle det i en eller flere gruppemails der rundsendes til alle der har skrevet under.
Vi vil løbende gå til bestyrelsen og rektor med vores budskab og underskrifterne som opbakning.

Der bliver ikke lyttet til os! Vi vil ikke finde os i manipulation!
Vi må være modige og stærke. Skolens kurs bør vendes.

For et stærkt sammenhold om en kunstnerisk uddannelse!

Bedste Hilsner
Rune Arleth – På vegne af de studerende

Din underskrift er en erklæring om at du er enig i de i artiklen fremsatte synspunkter.

Rune Arleth på vegne af de studerende    Kontakt forfatteren af dette andragende