Islandshest

Kære alle islandsheste-ejere.

Jeg har brug for jeres hjælp.

Der er sket det beklagelige at vores forening/stambogskontor har besluttet at det fremover skal koste 150,- kr pr føl "gebyr" hvis man ønsker at få dyrlægen til at chippe sit føl, i stedet for at bestille chipmærkning via SEGES (tidl landscentret)
Se link: http://stambogskontor.islandshest.dk/index.php?id=2179
-og det er der desværre ikke ret mange der har lagt mærke til ?

Begrundelsen er umiddelbart at de "special-uddannede" chipmærkere fra SEGES har bedre forstand på farver og aftegn hos den islandske hest.

Proceduren er jo så at en chipmærker planlægger en rute engang hen sidst på året, og chipmærker alle føl i et givent område.

Dette betyder -for os som er vant til at få dyrlægen til det- nedsat fleksibilitet ifht dato/tidspunkt, og i de flestes tilfælde en væsentlig højere pris. Derudover når de føl der fødes tidligt på året, at blive temmelig store.
Lovgivningen er sådan at et føl kun er "dækket" af sin mors pas/chip ifht sygdom/behandling/transport mm indtil det er 6 mdr gammelt...
Det kan derfor blive et problem rent lovgivningsmæssigt.
-og det bliver da i øvrigt bestemt heller ikke nemmere at se hvirvler, små aftegn og "hvide hår i panden" mm - når føllet er 5-6-7 mdr eller ældre, og står i tyk vinterpels...?

Så hvis i -ligesom jeg- mener at dette tiltag er for dumt, så skriv gerne til DI og fortæl dem det, jo flere jo bedre,og sørg for at få skrevet under hér, og få delt budskabet, gerne på mail :-)

Sørg desuden gerne for at dele dette opslag med dine islænder-venner og bekendte, så vi kan være sikre på at alle får set det, og tager stilling til det !

*NYT - efter en god konstruktiv med repræsentant fra sekretariatet, laver vi nu denne underskriftsindsamling, sådan at vi på en overskuelig og legiitum måde kan få gjort det klart for avlskomiteen at de ikke sådan videre kan lave så radikale ændringer i procedurerne, især ikke når det betyder en væsentlig mer-udgift for os avlere.

Der er desuden skrevet et indlæg i Tølt, men jeg har ikke kunne få be- eller afkræftet om dette bliver bragt i bladet - og om de i så fald forkorter/redigerer i det, og har heller ikke fået respons på om jeg kunne få min liste over "modstandere" med i bladet.

Derfor nu denne underskriftsindsamling...

Jeanne Bredesen / Ny Amtoftgard    Kontakt forfatteren af dette andragende