Tag inklusion i folkeskolen op til revision

En skole dag i skoleåret 2015 - 3. klasse skal have matematik.  Eller de skulle de forestille at have, der er bare ingen der lære noget. For klassen er blevet inkluderet med 2 autister, en med ADHD og en med turette. Der er kaos i klassen. Der larmes, og den stakkels lære kan bare ikke være med. Undervisningen er ødelagt for alle. Senere på dagen sidder Lars hjemme og græder , han er autist og skolen idag har været som en borger krig for ham. Han ryster og kaster op så stresset er hans krop af overstimulering, han græder og tigger sin mor om at måtte blive hjemme i morgen. Hun kan ikke andet end at holde om ham og prøve at lade være med at græde sammen med ham. På samme tid sidder Lene hjemme og skal læse lektier - hun fejler ikke noget, men hun kan ikke regne fordi da hun skulle lære det, var Lars ved at gå helt agurk over i det ene hjørne. Så ingen af dem har haft en god dag. Ingen af dem har fået det plads de skulle have. Alle taber og hvem vinder ? jeg har svært ved at se det.

20 år efter sidder Lars ved sin Psykolog - ellers en glad nogenlunde velfungerende ung mand ( der når han tager sin medicin ) har nogenlunde styr på verden og styr på hans familie liv. Han bliver behandlet for angst og PTSD med bund i hans skoletid, han bliver dårlig når han køre forbi skolen, og har marerit om natten . Fuldstændig som en soldat der har været i krig.

Lene fik lært sine ting, men kun fordi hendes forældre lærte hende det i rammer hvor hun  kunne koncentere sig.

Vores unge friske skole lære der var fuld af gå på mod - blev efter ½ år sygemeldt med stress fordi uanset hvor meget hun arbejde var der bare ikke timer nok til klassen.

Så jeg spørger lige igen-  Hvem vinder ? I hvertfald ikke vores børn. De børn som skal sørgefor at Danmark også i fremtiden er et land i udvikling og vækst. Vi er godt igang med at sende den danske folkeskole tilbage til 1970'erne hvor man bare kunne passe ind eller blive parkeret i et hjørne. Og jeg ved at det var sådan , for jeg var der selv. Der over i hjørnet.

Skriv under - Så der ikke kommer flere skadede børn i Danmark