IndsigelseModTransportvirksomhediVedskoelle

Kommunen overvejer at give dispensation til at logistik/transportvirksomhed kan benytte den gamle Vallø saft til nyt domicil.

Vallø saft ligger for dem der ikke ved det, i Vedskølle og vejene fra vedskølle, er alle små veje uden cykelstier og fortove. Egøjevej er den mest nærliggende rute at benytte, da lastbilderne formentligt ikke vælger den brolagte rute forbi Vallø slot, men enten vedskøllevej op forbi Herfølge skole eller Egøjevej forbi Lilleskolen.

Køge kommune har masser af jord der er udlagt til transportvirksomheder og hvor infrastrukturen er gearet til den tunge transport det gælder transportcenteret, de mange erhvervsområder, det nye område på havnen mv. Der er således ingen fornuftig grund til at placere en sådan virksomhed i landzone i en lille landsby uden en vejstruktur der giver sikkerhed for andre trafikanter.

Såfremt dispensationen bliver givet vil det betyde at 25-50 lastbiler på vejene i området Køge, Herfølge, Vedskølle og Egøje dagligt i tidsrummet 6-18 hvor skolebørn færdes på vejene krydser disse for at tage bussen, for at cykle eller gå hjem.

Det nye kryds ved Søndre viaduktvej kan ikke rumme yderligere trafik. Der er allerede kø hver morgen og eftermiddag, og yderligere lastbiltrafik vil forværre situationen, og udgøre en væsentlig risiko for områdets skolebørn og andre bløde trafikanter.

Vejene fra Vallø saft er smalle og kan end ikke rumme to biler og en cyklist og der er allerede sket flere dødsulykker på vejene, selv uden den tunge transport.

Vi har længe kæmpet for cykeltstier for, at prøve at beskytte de bløde trafikanter, men hvis kommunen tillader at der placeres store transportvirksomheder med transportbehov af denne type uden en infrastruktur der tilgodeser dette, tror vi at området, vil få væsentlige støjgener, men først og fremmest være en trussel for de bløde trafikanter, herunder skolebørns sikkerhed. Dette kan også komme til at påvirke Herfølge Skole og Søndre Skole (og Billesborg Skole?)

En af initiativtagerne til denne indsigelse sidder til daglig som erhvervsmægler og har de sidste 15 år jævnligt sendt ansøgninger af sted på vegne af virksomheder, og hun kan garantere at de i videst muligt grad formulerer transportbehov, støjgener mv. så lempeligt som muligt når de skal have ansøgningen igennem, og når først den er igennem er der næsten ingen grænser for hvordan virksomheden kan forvalte dispensationen.

Vedskølle er en dejlig, grøn og børnevenlig by, som er i en god udvikling. Etablering af et transportvirksomhed, og den tunge trafik det vil medføre, vil gå i den negative retning.

Vær søde at skrive under hurtigst muligt.