Indsigelse Nordhavnen Horsens

Indsigelser vedr.:

Lokalplan 2016 – 1: Rammelokalplan, Nordhavnen i Horsens.

Horsens Bådeklub ønsker hermed at protestere mod de planer, der pt. ligger for området omkring Lystbådehavnen.

Vi mener generelt, at med den omfattende bebyggelse af området vil man uvilkårligt ødelægge ikke blot miljøet men også kulturen på lystbådehavnen.

Til en lystbådehavn hører i vores optik en opbevaringsplads til bådene, hvor man om foråret og i efteråret kan klargøre sin båd. Vi mener også, at en sådan plads hører tæt sammen med klubhusene. Disse ting i forening er garanti for et aktivt og levende miljø.

Vi er overbeviste om, at dette miljø vil forsvinde, såfremt den nuværende vinteropbevaringsplads ”nedlægges” og bådene efterfølgende ”forvises” til Endelavevej.

Kan man forestille sig, at AC Horsens klubhus flyttes til Stensballe, men Casa Arena bliver liggen-de på Langmarksvej?

Det er for sejlerne ligeledes vigtigt, at der ligger et marineværksted i umiddelbar nærhed. (Nok også for værkstedet!)

Den eksisterende opbevaringsplads kan uden tvivl let forskønnes – endog for forholdsvis få penge – således at området kommer til at virke mere indbydende på borgerne ”oppe fra byen”. Ved bevarelse af pladsen vil man også automatisk have p-plads i rigeligt omfang om sommeren og – ikke at forglemme – plads til div. både, joller og trailere i.f.m. sejlklubbens stævner og konkurren-cer.

Parkeringsforholdene kommer til at spille en væsentlig rolle i de nye planer, og vi tør slet ikke tænke på den situation, at der for sejlerne vil blive tale om betaling for at holde på pladsen, mens de er ude og sejle. Det kan blive dødsstødet for klubberne!

I planerne indgår også en gravet kanal, som vil tage sin store del af arealet. Vi har store betænkeligheder ved en sådan kanal: Der vil meget let kunne opstå lugtgener p.g.a. stillestående vand. Vi tror ikke, at vandet i kanalen vil blive ”udskiftet” alene via tidevandet. Vi er endvidere bange for, at der med tiden vil forekomme betydelige mængder affald (dåser, flasker, plastic m.m.), og så er det så som så med hyggen.

Set med ”meget grønne øjne” – (Horsens Bådeklub kaldes den ”grønne klub”!) – vil kanalen betyde, at vi må vinke farvel til såvel vore 2 mastehuse som vores værkstedsbygning/traktorhus. Hvad gør vi nu ved det? Kan vi forvente, at kommunen opfører nye bygninger til os på Endelavevej? Dette er økonomisk set en meget vigtig brik i vores hverdag.

KONKLUSION:

En sammenhængende og levende lystbådehavn kræver:

vinteropbevaringspladser til bådene i klubbernes nærhed

placeringsmuligheder for master samme sted

adgang til værksted

kraner til både og master

mulighed for at være sammen ved bådene og i klubberne for at pleje fællesskabet

gratis parkeringspladser i.f.m. sejlads både aften, weekend og i ferier.

Afsluttende skal det nævnes, at vi er meget betænkelige ved de rent økonomiske forhold, især da der ikke foreligger den mindste detalje for, hvordan man har tænkt sig de forskellige ændringer finansieret. Her tænkes ikke mindst på p-pladser, ny opbevaringsplads, ny sejlrende til pladsen, ny havnekaj og nye bygninger til master m.m., udgravning af en kanal, anlæggelse af en ny ”kunstig” ø samt anlæggelse af nye vejsystemer.

På klubbens vegne

Steen Lauridsen