Forslag til ordinær generalforsamling 28. april 2018

Forslag til ordinær generalforsamling 28. april 2018:

For at et kuld hvalpe kan optages på Dansk Ruhår Klubs hjemmeside og/eller Facebook side skal parringen være foretaget efter at tæven er fyldt to år.

Dispensation kan i specielle tilfælde gives af DRK´s bestyrelse. f.eks.  ved en utilsigtet parring blandt husstandens egne hunde.

Motivation:

• En race på størrelse med en ruhår er ikke færdigudviklet før den er omkring 22 til 24 måneder gammel, og det er derfor ikke etisk korrekt at lade en tæve indgå i avlen før den er voksen. Dette anerkender Dansk Ruhår Klub selv, da der på klubben hjemmeside, under DKK´s  etiske regler for avl, er tilføjet under punkt 3: En tæve må ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet. (DKK´s etiske regel) Tilføjelse: DRK anbefaler, at hunde under 2 år ikke bruges i avlen.
  • En udstillingspræmiering til et championat er først gældende hvis den er opnået efter hunden er fyldt 2 år. Dette må være fordi man ikke anser hunde som voksne og færdigudviklede før denne alder.
  • På anerkendte udstillinger og markprøver kan hunde stilles i mellem klasse på udstilling og unghunde klasse på markprøve til de er 24 måneder. Altså anerkendes det at hunde er unghunde til og med de 2 år og at de først anses som voksne her efter.
  • Der er absolut ingen grund til at lade en hund blive avlsdyr i så ung en alder. Der må avles på hundene til det fyldte 8. år så der er masser af tid.
  • For at en tæve kan opforstre sit kuld korrekt og give hvalpene de bedste muligheder for at vokse op som mentalt stærke hunde, er det vigtigt at hunden selv er voksen inden den skal tage sig af et kuld hvalpe.