Forhindring i at lukke ATA i Odense kommune.

UNDERSKRIFTSINDSAMLING:

Da Odense kommune skal spare 33.9 millioner påtænker de at lukke ATA – dette skal vi ha forhindret.

Hjælp med at stoppe deres lukning af ATA og skriv under så vi kan aflevere underskrifterne til Odense kommune børn og unge udvalget:

ATA ATA er en kommunal foranstaltning der er oprettet i 2003 som hjælp til børnefamilier med særlige behov. ATA’s hovedformål er at styrke den samlede familie, gennem en udviklingsorienteret, støttende og kompenserende indsats, således at en anbringelse uden for hjemmet kan undgås, samtidig med at børnene sikres en ok barndom. Sådan skrives der i en pjece om ATA i 2012, og det er sådan de stadigvæk arbejder i dag. At lukke ATA vil være en fatal fejl fra Odense kommunes side. ATA yder et stort stykke arbejde for at hjælpe de sårbare og skrøbelige familier i Odense, de familier som har brug for en særlig støtte som familiehuset ikke kan tilbyde. Deres mission er at sikre at børn ikke anbringes uden for hjemmet, hvis det på nogen måder kan sikre børnene en god nok barndom i hjemmet. ATA tror på, at børnene trives bedst med at være dér hvor de føler sig elsket som jo oftest er hos deres forældre. Fyens Stiftstidende refererer til et åbent brev til B&U at det er bekymrende at man vælger lige præcis at lukke ATA, de skriver samtidig at i 72% af børnene der er blevet hjulpet i ATA, undgår og blive anbragt uden for hjemmet. SÅ Bare der viser det at deres indsats hjælper og har en stor betydning for familier der er særligt sårbare og har brug for den hjælp kan hjælpes. At Odense kommune skal spare 33,9 millioner kroner i børne- og unge udvalget er hvad det er, men at lukke en foranstaltning der har sådan en positiv virkning på at børnene netop kan blive i deres familier og ikke ende i plejefamilie, på børnehjem eller tvangsfjernes det må da i den grad også gøre et indtryk på jer politikere. Jeg ved at jeg ikke er den eneste der står med en masse spørgsmål, jeg ved jeg ikke er den eneste der mener det er dybt forkasteligt at Odense kommune vælger at spare ved de familier der i den grad har brug for hjælpen og jeg ved at mange familier vil stå tilbage og tænke hvad gør vi så nu.