Flere dagplejer i Ilskov

For år tilbage havde Ilskov 5 dagplejere, og i dag har vi 1 tilbage!!

Herning Folkeblad bringer en artikel i 2012, hvor Børne- og ungeudvalgsformand Joan Hansen udtaler sig:”Vi har sendt et kraftigt politisk signal til vore embedsmænd om, at næste gang, der skal ansættes en dagplejer i området, skal det være i Ilskov."

Og på trods af at Herning kommunes publikationer, ”Vurdering af de strukturelle forhold i Dagplejen for 2012” ogBørnetalsprognosen 2014-2024” tydeligt viser, at børnetallet for Ilskov ligger forholdsvis konstant og måske endda vil stige lidt over de næste 10 år, så har man altså ikke valgt at ansætte flere dagplejere i byen.

Prognoserne viser, at der i gruppen fra 0 - 2,9 år er på ca. 20-23 børn, der har krav på et pasningstilbud, og det kan jo slet ikke dækkes af de nuværende 10 pladser (4 dagpleje- og 6 vuggestuepladser).

Det vil altså sige at over halvdelen af VORES børn bliver fragtet til Sunds eller andre byer for pasning. Det medfører måske også, at børn fra Sunds kan risikere at skulle passes uden for byen. Problemet skubbes bare videre!

Herning kommune har ydermere et afsnit på deres hjemmeside om Legestuer og netværksgrupper:

• Det er dejligt for børnene at være i en lille gruppe hjemme hos dagplejeren og ind imellem komme ud i en større gruppe, hvor der er mulighed for at møde nye legekammerater.
  • De større børn kan lege med andre børn på egen alder og børnene kan bevæge sig i leg, løb og danse mellem hinanden. Der vil være fællesaktiviteter, hvor børnenes motorik vil være i fokus.
  • Andre fokusområder kan være dit barns sproglige- og sociale kompetencer.
  • Der vil være voksenstyrede aktiviteter såvel som fri leg. Fælles for alle aktiviteter er, at de tager udgangspunkt  i læreplanerne.
  • Netværksgrupperne er et godt sted for barnet at lære andre dagplejere at kende, og det vil gøre en evt. ”gæsteplacering” nemmere for barnet.
  • Netværksgrupper kan også inspirere dagplejerne. Her kan udveksles erfaringer og sættes små projekter i gang.

Det omfatter så åbenbart ikke børn i dagplejen i Ilskov, da vores fantastiske dagplejer er mutters alene om at dække behovet!

SKAL VI FINDE OS I, AT VORE BØRN SKAL FRAGTES TIL NABOBYERNE FOR AT BLIVE PASSET?

SKAL VI FINDE OS I MANGEL PÅ LEGESTUER OG NETVÆRKSGRUPPER?

Skriv under på anmodningen om at ansætte flere dagplejere i Ilskov. Er vi mange nok, bliver vi måske hørt.

Tina Bjerregaard Svensson    Kontakt forfatteren af dette andragende