eksamensklage_mikrobiologi_juni_2014

Til rette vedkommende.

På baggrund af generel utilfreds med eksamen i Farmaceutisk Mikrobiologi Del-2 indgives hermed en generel klage på vegne af de berørte studerende.

Der klages udelukkende med udgangspunkt i eksaminationsgrundlaget, herunder specifikt mængden af spørgsmål i eksamens Del-2 kontra den tilgængelige eksamenstid på 120 min.

Vi er dybt uforstående og ærgret over, at der kan stilles hele 28 spørgsmål i Del-2, hvilket giver en gennemsnitlig besvarelsestid på knap 4,3 min pr. spørgsmål for de studerende.

Taget i betragtning af at hele 21 spørgsmål består af termerne; beskriv, diskuter, vurder eller beregn/find[1] med henvisning til ”definerede adfærdstermer”, er det fuldkommen absurd og urealistisk, at de studerende skal kunne udforme en tilfredsstillende besvarelse på blot 4,3 min. Disse typer spørgsmål kræver endvidere opslag, forståelse, bearbejdelse og korrekt formidling, for at opnå en tilfredsstillende besvarelse, hvilket mere eller mindre er umuligt på 4,3 min.

Eksempelvis skal der i spørgsmål 3a beregnes cfu/ml til samtlige tider for alle 3 tabeller, hvorefter disse værdier skal bruges til at optegne drabskurver for hver af de 3 tabeller. Dette er umuligt at nå på 4,3 min. Det samme billede gør sig gældende for eksempelvis spørgsmål 3h, hvor det her ligeledes er umuligt at udforme en tilfredsstillende besvarelse på 4,3 min.

Vi er klar over, at der er enkelte spørgsmål med termen ”angiv/nævn” (2c, 2d, 2f, 2i, 2j og 3j), hvor det er muligt at udforme en besvarelse på 4,3 min. men det kræver stadigvæk tid at bruge opslagsværkerne og udarbejde en besvarelse, specielt opgaverne (2f, 2j) der er opbygget som ’2 -i-1’ spørgsmål.

Ydermere har dette tidspres også sekundære virkninger, hvilket hos nogle studerende kan medføre til f.eks. ukoncentrerede besvarelser, forglemmelse, forhastet formidling, øget sandsynlighed for taste- og regnefejl mm.

Desuden er de studerende ikke længere i besiddelse af de ’fordele’ der var før den elektroniske eksamensform, dengang havde de studerende nemlig mulighed for at gå i gang med del-2 så snart de var færdige med del-1. I sådan en situation kunne de studerende eksempelvis havde svaret på beregningsopgaverne, hvilket måske kunne retfærdiggøre antallet af spørgsmål i del-2, men dette er desværre ikke tilfældet med sådan en elektronisk eksamensform.

Endvidere er de studerende også enige om, at det er helt grotesk at stille 28 spørgsmål når der til sammenligning i de seneste 6 eksaminer tegner sig dette billede:

Eksamen

Antal spørgsmål

Gennemsnitlig besvarelsestid pr. spørgsmål.

August 2013

7,1 min.

Juni 2013

26 (til gengæld er 13 af typen ”angiv”)

4,6 min.

August 2012

7,5 min.

Juni 2012

5,7 min.

August 2011

5,7 min.

Maj 2011

6,7 min.

Som der kan observeres fra tabellen, havde de studerende væsentligt længere tid pr. spørgsmål i de foregående 6 eksaminer i forhold til hvad tilfældet var denne gang.

Helhedsbilledet er derfor, at det fuldkommen er urealistisk for de studerende, at udforme tilfredsstillende besvarelser for de 28 spørgsmål på kun 120 min. Med udgangspunkt i disse årsager forlanger de studerende, at antallet af point der kræves for de forskellige karakter sænkes, da vi mener dette er mere repræsentativ for karakterbedømmelsen for denne eksamensopgave i henhold til fagbeskrivelsen for faget SFABB0241U Farmaceutisk Mikrobiologi.

[1] (Opg. 2a, 2b, 2e, 2g, 2h, 2k, 2l, 2m, 2n, 2o og Opg. 3a, 3b, 3c, 3d, 3f, 3g, 3h, 3i, 3k, 3l, 3m, 3n)