Drop ferielukning af daginstitutioner i København – nej til 30 mio. kr. besparelse på daginstitutionsområdet

Københavns Kommune har vedtaget at spare 30. mio. kr. årligt på daginstitutionsområdet. Politikerne mener, at det er muligt at spare disse penge ved at holde flest mulige institutioner sommerlukket. Vi anser denne besparelse som en markant forringelse for daginstitutionerne:

· Det skaber utryghed hos børn og forældre at aflevere et fremmed sted – trods alle gode tiltag og en medfølgende medarbejder fra egen institution

· Sommerferieperioden er ellers under normale omstændigheder en rolig periode for institutionerne, hvor børnene kan danne venskaber på tværs af stuer, og hvor der er muligheder for ture ud af huset mv.

· Det er usikkert, om der overhovedet kan indhentes en besparelse på samåbningen, og derfor vil pengene sandsynligvis også skulle findes ved generel nedskæring hen over året

Vi minder om, at daginstitutionsområdet i forvejen er stærkt presset efter gentagne besparelser de seneste mange år. Sidste gang man forsøgte ferielukning af daginstitutioner i København, viste det sig at være en kæmpe fiasko. Allerede efter et år måtte man i 2012 omgøre beslutningen, da den vakte stor utilfredshed. Politikerne har altså valgt at gå tilbage til en fuser. Vi siger stop, og kræver tilbageføring af de 30. mio. kr., som man med dette tiltag har fjernet fra Børne- og Ungeområdet.

Se også her: https://www.tv2lorry.dk/artikel/1000-foraeldre-sender-brev-til-borgmester-i-frustration-over-sparekniv

Forældrerådet i Vinkelager Børnehus i Vanløse, København    Kontakt forfatteren af dette andragende