Drop farligt venstresving og tung trafik ved Farum Gydevej

Skriv under her hvis du også er imod Furesø Kommunes planer om:

- Åbning af nyt farligt venstresving mellem Farum Hovedgade og Farum Gydevej med dårlige oversigtsforhold.

- Tilførsel af mere trafik, inklusiv tung lastbiltrafik, gennem Farum Gydevej og tilhørende veje som Solvænget (beboelsesområde hvor der ikke er cykelsti).

Få gerne alle i din husstand til at skrive under. Del venligst dette link med dine medborgere, venner og bekendte.

Læserbrev: Furesø Kommune – Lyt nu til dine borgere og lev op til hvad I lover om at gøre Farum Hovedgade området til et trafiksikkert byrum

Af Karina Thorn og Birgit Haagensen

Tør du stole på at Furesø Kommune lytter til borgernes holdning? Furesø Kommune lover et mere trafiksikkert byrum ved Farum Hovedgade – men det bliver fortiet, at der samtidig skal åbnes op for nyt farligt venstresving og tung trafik ind i beboelseskvarterer.

Furesø Kommune har igennem længere tid haft planer om at renovere Farum Hovedgade for at skabe et mere trafiksikkert og aktivt byrum. Kommune som borgere kan nemt blive enige om, at en sænkelse af kørselshastigheden og bedre afgrænsede cykelstier vil forbedre trafiksikkerheden på Farum Hovedgade. Derfor har vi som beboere i området med stor interesse fulgt med i projektet og deltog senest i et borgermøde herom den 4. maj sammen med Borgmester Ole Bondo Christensen.

Dette borgermøde blev en chokerende oplevelse, da det kom frem, at der skal åbnes op for et nyt farligt venstresving mellem Farum Hovedgade og Farum Gydevej. Dette er det skarpeste sving på Hovedgaden med dårlige oversigtforhold, hvorfor venstresving er forbudt i dag. Åbningen af dette venstresving fremgår hverken af den 26-siders Helhedsplan for Farum Hovedgade på Furesø kommunes hjemmeside, ej heller blev det fremlagt af kommunen selv under mødet den 4. maj. Kun grundet direkte spørgsmål fra en borger ved dette møde kom denne information ud i det offentlige rum. Dette nye venstresving er en ændring af Farum Hovedgade, som signifikant vil forringe trafiksikkerheden, og er dermed en vigtig information at give byens borgere. I modsætning hertil står der beskrevet både i Helhedsplanen og artikel i Furesø Avis den 21. april, at formålet med renoveringsprojektet er at danne et trafiksikkert og aktivt byrum.

Kommunen oplyste den 4. maj, at formålet med at åbne dette farlige venstresving er at tilføje mere tung trafik gennem Farum Gydevej og tilhørende veje som Solvænget. Altså vil trafiksikkerheden på disse veje signifikant forringes. Farum Gydevej (fra Farum Hovedgade til Paltholmvej) indgår i Furesø kommunens cykel trafikstinet som en del af ’grøn mobilitet’ på trods af, at der ikke er eksisterende eller plads til at etablere cykelsti på denne vej (reference: Forslag til virkemidler, Bilag til Trafikplan for Furesø Kommune 2013-2017). Det er trafikmæssigt uansvarligt, at Furesø Kommune planlægger at tilføre mere trafik, inklusiv tung trafik, ind i beboelseskvarterer og sågar på veje uden cykelsti. Det ville betyde, at de mange cyklister, børn som gamle, skal cykle side om side med lastbiler og anden trafik i deres daglige færden. Det inkluderer blandt andet børnehavebørn, som cykler mellem Farum Gydevej og tilhørende sideveje hen til dagsinstitutionen Kildehuset på Farum Hovedgade samt skolebørn mellem Farum Hovedgade op ad Farum Gydevej til Solvangsskolen.

Ved borgermødet den 4. maj deltog over 100 borgere, og der var utallige som italesatte modstand mod dette nye farlige venstresving. Derfor værdsætter vi også, at By- og Kulturdirektør i Furesø Kommune Niels Thygesen den 10. maj skriftligt har tilkendegivet forståelse for borgernes bekymring og har sat kommunens rådgivere i gang med at revurdere planerne. Vi håber, at vi kan stole på at Furesø Kommune lytter til borgernes holdning – også selvom det er bekymrende at det flotte nyudsprungne træ i Farum Gydevej krydset pludseligt blev fældet den 18. maj. Fældningen er ifølge By- og Kulturdirektør Niels Thygesen helt uafhængig af renoveringsprojektet.

Furesø Kommune - lyt nu til dine borgere og lev op til hvad I lover om at gøre Farum Hovedgade området til et trafiksikkert byrum. Vi ser ikke anden trafikansvarlig løsning end at lade krydset mellem Farum Hovedgade og Farum Gydevej forblive som nu, dvs. uden venstresving og uden åbning for tilførsel af mere trafik ind i beboelseskvarterer.