Briand skal ikke fyres !

Til Ledelsen på Kirstinedalsskolens SFO og Til Køge Kommunes Skolechef.

Hjemme hos os blev vi enormt chokerede og kede af at høre, at Ledelsen har valgt at fyre Briand !
Ligeledes blev vores børn meget kede af at høre denne triste meddelelse.
Vi kan forestille os, at vi ikke er de eneste forældre der har det på denne måde!??

DERFOR STARTER VI DENNE UNDERSKRIFTSINDSAMLING - VI ØNSKER AT BEHOLDE BRIAND SOM MEDARBEJDER PÅ SFO BAG SKORSTENEN.

Briand er, hvad vi vil kalde for en super pædagog. Han er til stede og nærværende, han evner at kommunikere på et meget anerkendende og behageligt niveau med både børn og voksne.
Han har indelevelses-evne i de pædagogiske aktiviteter, han sætter i gang, ja han har faktisk været tovholder på alle de større aktiviteter, som børnene har nydt godt af.
Vi kan nævne alle de tidligere bus-ture, SFO'en har været på, som desværre også nu er skåret væk, men som for børnene står som meget stærke oplevelser! Han er der, hvor børnene opholder sig!
Han træder til, når der har manglet en ledelse i SFO'en og klarer det efter vores overbevisning helt forrygende. Vi har opfodret ham til selv at tage stillingen, da der manglede en SFO leder! Men hans svar kendte vi jo godt, for Briand elsker at være sammen med børnene og han har måske ikke en drøm om at bruge det meste af tiden inde bag skrivebordet!

Så er der en lidt større detalje som hele BMX-aktiviteten, som han vel også nærmest er primus motor for! Og som mange af vores børn med glæde har benyttet sig af at deltage i..... En aktivitet som burde ligge meget højt på prioriteringslisten, når man kalder sig en idræts -SFO og især når nu hallen beklageligvis er taget ud af spil!

Briands tid i ”Bag Skorstenen” tæller næsten 30 år, og vi er i chok over udmeldingen af Briands fyring fra ”Bag Skorstenen”! Man BØR måske, i dagens Danmark, beherske sit sprog og kalde det en ”opsigelse” eller en ”fratrædelsesordning”, men lad os nu bare kalde alt ved rette; Briand er FYRET og vi kan simpelthen ikke acceptere det.

Briand er ”Bag Skorstenen”s faste klippe, Briand har i sin tid været primus motor for skiturene til Sverige, som både børn og voksne ELSKEDE at deltage i. Op til skiferien brugte Briand oceaner af tid på at tilpasse diverse ski og støvler, finde samling på tropper af såvel børn som voksne, arrangerede skitræning før afrejse, så alle var ”toptrænede” til en vellykket skiferie. Den store bus, som ”Bag Skorstenen” ejede (og som desværre for nylig blev solgt!) manøvrede Briand med største sikkerhed, så vi IGEN vidste, at vore børn ALTID var i gode hænder.

I det hele taget hans virke i overfor, sammen med og omkring børn er fuldstændigt usammenlignelig! Briand har ALTID øje for ethvert barn, og det er uanset det er et stille barn, et larmende barn, et grinende barn, et grædende barn. Om det er et barn, som leger ”i flok” eller et barn, som leger alene. Om det er et barn, som SIGER ét, men signalerer noget andet: BRIAND MÆRKER, SER OG HØRER ALLE BØRN. Og Briand har ALTID tid og overskud til at lytte til forældre, hvis vi har ”noget på hjerte”. DET MÅ IKKE SKE…det må simpelthen IKKE SKE, at Briand fyres fra vores børn…for det er dét, der sker… Det er – sådan officielt – en fyring fra ”Bag Skorstenen”, men det er VORES BØRN (og os forældre, men børnene er det primære hér!), som mister…DET ER EN FYRING FRA VORES BØRN!

Vi er meget forundrede over, hvordan man kan vælge at afskedige en arbejdsom, nærværende, og loyal pædagog som Briand. Vi kan slet ikke forestille os, hvilket grundlag denne beslutning er truffet på???

Vi er helt igennem chokerede og dybt ulykkelige på vores børns vegne :-(  Det er et stort tab for SFO'en at miste en medarbejder, der har været med hele vejen igennem og som efter vores overbevisning ved lige præcis, hvad det er, der skal til, for at få SFO'en til at være et godt sted at være for børn såvel som for personalet . Det er ikke okay, at smide guld på gaden, det skal værdsættes og man skulle i stedet give en stor belønning for at have en så loyal medarbejeder som Briand ansat.

Der må kunne spares på andre måder, andre områder for at få det til at løbe rundt økonomisk, der må være andre muligheder!!!!
En afskedigelse bør træffes på et meget sagligt og fagligt grundlag og skal ikke kun handle om økonomi.

Det er børnene, der er vores fremtid, dem skal vi investere i og det gør vi ved at have nærværende, loyale, anerkendende og fagligt dygtige medarbejdere, der evner at udvikle børnenes kompetencer.

SFO'en er ikke en kold og kynisk virksomhed, men et sted hvor der arbejdes med mennesker, et vigtigt råstof for vores allesammens fremtid!

VI VIL MED DENNE UNDERSKRIFTSINDSAMLING UNDERSTREGE VIGTIGHEDEN I, OG DET STORE BEHOV FOR, AT HØRINGSPERIODEN TAGES DYBT ALVORLIGT, OG AT MAN FRA LEDELSENS/SKOLECHEFENS SIDE TRÆKKER OPSIGELSEN TILBAGE, FOR VI KAN IKKE UNDVÆRE BRIAND HOS ”BAG SKORSTENEN”.

Chokerede underskrifter fra forældre til børn på Kirstinedalsskolens SFO /Køge kommune

Britt Esbjørn Nørdum    Kontakt forfatteren af dette andragende