Boykot spisesteder uden rigtig overenskomst

8 spisesteder i Aarhus har opsagt deres overenskomst med 3F og lockoutet evt ansatte, som er medlem af 3F. Uden en overenskomst er der mulighed for at give de ansatte dårligere løn og arbejdsforhold. For der er ikke er nogen mindsteløn i Danmark og kun love om nogle få af de arbejdsforhold, som der er aftaler om i en overenskomst. Uden en overenskomst vil de ansatte vil få færre rettigheder og sværere ved at klage.
Det kan blive starten på en utrolig uheldig udvikling. Hvis firmaer i restaurationsbranchen har held med at opsige deres overenskomster vil firmaer i andre branche nok få samme idé. Det kan betyde at danske lønmodtagere skal til at konkurrere om hvem der vil finde sig i lavest løn.

Stederne overvejer i stedet at tegne en overenskomst med det gule fagfirma Krifa. I overenskomsten med Krifa er der kortere fyringsvarsel, senere pensionsindbetaling, lavere tillæg og lavere løn på sigt, lavere løn for afløsere og ufaglærte og ingen strejkeret. Ja faktisk er der dårligere forhold på 41 ud af 46 punkter i forhold til 3Fs overenskomst.

Vi vil ikke spise på nogen af de 8 steder, før de igen tegner overenskomst med 3F!