Bevar FK Engvadgaard og SFO ordningen

Politikerne i byrådet i Høje-Taastrup Kommune behandler lige nu et forslag, der kommer til at få store konsekvenser for børnene i kommunen. Klubberne, der gør en stor forskel i rigtig mange børns liv, kommer til at bløde økonomisk.

For FK Engvadgaard betyder forslaget,betyder forslaget, at vi skal spare mere end 1 million kroner ud af et budget på omkring 6 millioner kroner. Det betyder at klubbens leder og souschef bliver sparet væk. Derudover skal der skæres 300.000 i 2014 og igen i 2015 også 300.000 kroner på de ansatte. Det er en uholdbar situation.

Vi frygter at konsekvenserne bliver:

• Når der ikke er en stærk daglig ledelse og nok pædagoger i klubben, vokser børnene og de unges daglige udfordringer sig hurtigt til problemer.
  • Hvis ikke vi har en stærk klub, hvor de yngre børn har lyst til at gå, mister vi muligheden for kontakt til netop de børn, også når de bliver større. Vi frygter ensomme børn og unge, der sidder alene foran deres skærme.
  • Når de lidt større børn ikke går i klub, går de andre steder hen. I Fløng er der bare stort set ikke mange andre udviklende og trygge steder for børn og unge.
  • Hvis klubbens nære kontakt til de unge – også dem der har det svært – forsvinder, kan vi komme til at stå med et uoverskueligt kriminalitetsproblem.

Bare for at se perspektivet, er det beløb, det koster at drive en stor klub som FK Engvadgård, det samme, som det koster kommunen at anbringe fem moderat til svært utilpassede unge.

FK Engvadgård er og har igennem rigtig mange år været en populær klub blandt børn, forældre og i hele lokalmiljøet i Fløng. Vi er kort sagt en del af det kit, der binder lokalmiljøet sammen.

Klubben har en god, ærlig og nær kontakt til de unge – også når der er optræk til ballade. Det er med til at skabe tryghed i nærmiljøet. Samtidig har vi har årelange erfaringer med SSP-samarbejde og det forebyggende arbejde, som minimerer marginalisering, kriminalitet og fremmer at de unges deltager i samfundslivet generelt.

Men nu er vi alvorligt under pres og har brug for jeres hjælp. Derfor: DEL dette opslag og mød op på rådhuset på tirsdag den 17. juni kl. 18.00 med jeres børn og vis jeres utilfredshed.

Vidste du, at i Høje-Taastrup går 46 procent af alle elever mellem 9 til 18 år i klub. På landsplan er tallet 24 procent. Det er en kæmpe styrke, som vi fortsat bør værne om og udnytte, fordi klubben er giver vores børn og unge en god start på voksenlivet både socialt, fagligt og personligt.

”I klubben kan de unge få noget af de ellers mangler – nemlig et godt ungdomsliv.”
Jens Christian Nielsen Ungdomsforsker ved DPU i Børn&Unge Forskning, december 2013