Bevar dagplejerne i Rebild kommune

Rebild Kommunes har besluttet at indstille en række forslag, som har alvorlige konsekvenser for dagplejen. Byrådet træffer den endelige beslutning og vedtages forslagene, har det bl.a. følgende betydning for dagplejen, børn og os forældre:

Af oplægget fremgår det, at man vil sprede ledelsen af dagplejen i Rebild Kommune ud i en række distrikter. Det vil være et skridt i den forkerte retning og stik imod intentionerne om at spare ledertimer. I dag er der ansat én dagplejeleder og x dagplejepædagoger, så mere gennemskuelig og sammenhængende kan dagplejen som pasningstilbud ikke være organiseret.

Rebild Dagpleje mister sin egen ledelse og status som selvstændig organisation. Dagplejere og pædagogiske dagplejekonsulenter vil blive styret af en fælles områdeleder, som samtidig er leder for områdets vuggestuer og børnehaver.
Dagplejebørn skal gæsteplaceres i en lokal vuggestue/børnehave, når deres dagplejer har ferie, fri, er syg eller på kursus.

Vi lægger stor vægt på de trygge og hjemlige rammer, dagplejen tilbyder, og sådan skal det fortsætte med at være i Rebild Kommune. Vi skal give børnene de absolut bedste betingelser for det gode børneliv og ikke alle børn vil trives i vuggestuen. Lad dagplejen bevare sin egen ledelse og lad ikke dagplejen blive til en simpel buffer/underafdeling af vuggestuerne.
En vigtig side hos dagplejen er, når det kommer til at spotte børn med særlig behov, fordi den enkelte dagplejer er meget tæt på det enkelte barn. Netop for børn med ekstra behov er det afgørende, at det enkelte barn i dagplejen kun skal forholde sig til den samme voksne dagen igennem. Desværre frygter vi, at høringsforslaget trækker i den forkerte retning og med tiden vil betyde en udhuling og til sidst en fuldstændig afvikling af dagplejen i kommunen.

DERFOR:
Hjælp os med at overbevise politikerne om at fokusere på børnenes tarv - frem for på det kortsynede, der kun drejer sig om at spare penge. På den lange bane er børnene vores bedste og sikreste investering.

Det er ikke kun dagplejen, du sætter din underskrift for at bevare! Men også børnehaven og i sidste ende også SFO tilbuddet....for hvilke børn vil det ramme med samme ledelse og hvor bliver grupperne i kommunen???