Bevar Cosy bars åbningstider som de ALTID har været.

Københavns Kommune skal tilbagekalde deres ubegrunde reduction i COSY bars bevilling.

Historisk Københavner-bar mister morgenbevilling

Det er slut med fest i de tidligere morgentimer på Cosy Bar i Studiestræde. Bevillingsnævnet skærer fire timer af barens åbningstid.

Den har ligget der siden 1941, og har i årevis haft tilladelse til at holde åbent hele natten og til langt ud på morgenen. Men nu får Cosy Bar i Studiestræde indskrænket sin bevilling og skåret fire timer af sin åbningstid. Det har Bevillingsnævnet i Københavns Kommune netop afgjort.

Det er en katastrofal afgørelse, mener Cosy Bars ejer Camilla Lantz, hvis familie har drevet den kendte bar siden 1973.

- Bevillingen har været der i alle de år, uden at der er blevet ændret i åbningstiderne. Det er frustrerende, og det overrasker mig, at bevillingsnævnet træffer beslutningen på en så diktatorisk måde uden nogen form for dialog, siger hun.

I en partshøring forud for afgørelsen blev Camilla Lantz alene bedt om at forholde sig til en indstilling om, at der bør være ‘en enkelt dørmand fra midnat til kl. 08.00 fredag og lørdag nat...’, og det havde hun ingen indvendinger imod.

Da afgørelsen faldt, var det imidlertid med en betingelse i bevillingen, om at baren holdes lukket i tidsrummet 06-10. Det ville hun have haft indvendinger imod, og derfor klager hun nu over afgørelsen, der falder, efter at beboere og politikere gennem længere tid har kæmpet for at få begrænset antallet af natbevillinger i Indre By for blandt andet at mindske støj og uro i nattelivet.

Cosy Bars advokat Allan Lynge mener ikke, at der er tilstrækkelig dokumentation for, hvorfor bevillingen efter så mange år indskrænkes.

- Det bekymrende ved denne sag er, at meldingen fra politikerne og Bevillingsnævnet hele tiden har været, at det med en praksisændring ville blive sværere at få en ny bevilling, men at det ikke ville få nogen betydning for de barer, der havde været der længe. Derfor er vi på dupperne, for denne her afgørelse er i modstrid med alle tidligere udtalelser om ny praksis for bevillinger. Hvis de går ind og piller i bevillingerne, så skal der være substans i, og det er der ikke her, siger Allan Lynge.

Camilla Lantz er dybt frustreret og skuffet over den manglende vilje til dialog med både politikere og beboere i området.

- Jeg har lige brugt mere end 200.000 kroner på at lave lydvægge, fordi der var klager fra nogle naboer, og jeg vil gerne være på god fod og i god dialog med både naboer og forvaltning. Nu bliver jeg nødt til at differentiere mig fra den blødsødne holdning om, at der skal være plads til alle. For beboerne vil ikke have os i området længere, siger hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra formanden for Bevillingsnævnet, kulturborgmester Carl Christian Ebbesen (DF).

KILDE: www.mx.dk