Bevar besøgsbørnehaven og FRÆS

Aalborg kommune har i lang årrække tilbudt alle børnehaver i kommunen muligheden for at gøre brug af Børnebussen FRÆS og Besøgsbørnehaven ved Natur & Miljøbørnehaven i Svenstrup.

Formålet med de to tilbud er at give børn og personale anerledes og spænende ture med førstehåndsindtryk af dyr og natur. Mange børn i Aalborg kommune møder ikke den ”vilde” natur i deres dagligdag.

Begge tilbud står i forbindelse med Aalborg kommunes budgetforslag for 2017-2019 til at blive sparet væk.

Besøgsbørnehaven har hvert år siden 2001 taget imod besøg fra ca. 60 forskellige børnehaver herunder også specialgrupper, dvs. at der kommer ca. 1900 børn om året fra institutioner rundt om i kommunen. Besøgsbørnehaven råder over et lokale med udstoppede dyr og fugle som børnene kan møde i den danske natur samt et område i skoven, hvor der bl.a. findes en stor bålhytte.

Børnebussen FRÆS tilbyder emneture ud i forskellige naturtyper rundt i hele Nordjylland (egenbetaling ca. 1500,- kr. per tur). Igennem arbejdet med forskellige emner får børnene mulighed for at opleve vidt forskellige muligheder naturen kan tilbyde, f.eks. i form af mostning af forskellige frugter i en frugtplantage.

Under kyndig vejledning af uddannede naturvejledere får børnene i besøgsbørnehaven og med Børnebussen FRÆS en oplevelse af årstiderne og de muligheder de giver. De får lov til se, røre, høre og lære om naturen på første parket. Børnene får mulighed for at ved selvsyn at forstå sammenhænge, der på det teoretiske plan kan være svære at forstå. Desuden formidles naturens potentiale for personalet i de besøgende institutioner og der gives inspiration til videre arbejde med natur. Hvert besøg skræddersys så ministeriets krav om læreplaner, herunder delmålene ”Natur og Naturfænomener” og ”Krop og bevægelse”, imødekommes.

Ved at spare disse to tilbud væk spares to stillinger samt nogle af driftsomkostningerne til bussen, hvilket ikke er så overvældende meget sammenlignet med det udbytte mange børn rundt om i hele Aalborg kommune får af både Besøgsbørnehaven og Børnebussen FRÆS. Ydermere vil det være i direkte modstrid med Aalborg kommunes egen sundhedspolitik (2015-2018), hvor der netop skrives: ”gode sundhedsvaner grundlægges i barndommen, derfor har Aalborg kommune et særligt ansvar, når det gælder børn og unge”.

Hvis vi ønsker at vores børnehaver ikke kun skal være en skrabet standardløsning, må vi tilkendegive vores utilfredshed med fjernelsen af disse to fantastiske muligheder for at opleve og lære om natur for børn i hele Aalborg kommune.

Skriv under på underskriftsindsamlingen her.

På forhånd tak

Forældrebestyrelsen i Natur & Miljøbørnehaven