Bekymring for fremtidens erhvervsfremme

Erhvervsfremmeindsatsen er en meget vigtig brik i at sikre et Danmark i balance og et erhvervsliv i udvikling.

Vi er en virksomhed i Vesthimmerlands Kommune, en såkaldt yderområdekommune. og vi har læst Forenklingsudvalgets anbefalinger vedr. fremtidens erhvervsfremmesystem med bekymring.

Vi anerkender dog også, at udspillet rummer flere gode tiltag. En ambitiøs og sammenhængende national strategi, en slankning af de administrative processer, enklere og mere effektfulde erhvervsfremmeordninger og øget digitalisering er rigtige veje at gå.

Men vi også nødt til at markere vores tydelige bekymring i forhold til den vidtgående anbefaling om at centralisere erhvervsfremmeindsatsen i fem Erhvervshuse og lukke den lokale indgang med lov. Denne anbefaling vil destruere det nærhedsprincip, der er årsag til, at erhvervsfremmetilbuddene i dag når ud til mange virksomheder, og det vil samtidig ødelægge mulighederne for at udvikle attraktive erhvervsmiljøer uden for de store bycentre.

Helt konkret frygter vi, at Forenklingsudvalgets anbefalinger vil:

·         underminere den stærke lokale kontakt mellem lokale erhvervskontorer og virksomheder, der skaber værdi for virksomhederne – og i rigtig mange tilfælde hjælper virksomhederne videre i samarbejdet med andre offentlige eller private samarbejdspartnere.

·         reducere tilgængeligheden til erhvervsfremmesystemet, hvilket bliver særligt udtalt i de områder, der ligger langt væk fra en af de store byer, hvor erhvervshusene lokaliseres og som i forvejen har stærke uddannelses- og erhvervsmiljøer. Vi frygter at både den fysiske og mentale afstand bliver for stor for den enkelte iværksætter og virksomhed, og det er utopisk, at en hjemmeside og en chat-bot kan sikre tilstrækkelig tilgængelighed.

·         ødelægge det stærke samarbejde, der i langt de fleste kommuner er etableret mellem erhvervsliv og kommune med henblik på at styrke erhvervsudviklingen lokalt og skabe et godt erhvervsklima. Indsatsen har skabt resultater og båret frugt.

·         reducere erhvervsfremme til 1-1-interaktionen mellem virksomhed og vejleder. Den personlige sparring er en vigtig del af erhvervsfremmeindsatsen, men de lokale erhvervskontorer løser mange andre opgaver, som erhvervslivet efterspørger. Det drejer sig om arrangementer, der skaber netværk, vidensdeling, samarbejde mellem lokale virksomheder, indsatser for at tiltrække den nødvendige arbejdskraft, samt fokuserede tiltag, der med afsæt i de lokale styrkepositioner, forsøger at fastholde eller skabe arbejdspladser og meget mere.

·         knuse det lokale engagement. Lokal erhvervsfremme har ofte en stor lokal anseelse, og rigtig mange virksomheder og erhvervsledere engagerer sig af denne grund lokalt. De stiller sig til rådighed som mentorer for nye virksomheder, hjælper med at finde de rette lokaler for nystartede virksomheder eller agerer samarbejdspartnere for andre virksomheder. Og så skal vi heller ikke glemme, at rigtig mange rådgivere og pengeinstitutter yder en kæmpe lokal indsats med at hjælpe nye virksomheder i gang. Alt sammen frivillige tiltag, der koordineres af de lokale erhvervskontorer.

Endelig er det vigtigt for os at pointere, at vi i erhvervslivet netop er med til at sætte en dagsorden for erhvervsfremmeindsatsen lokalt, hvor vi er repræsenteret i bestyrelser for lokale erhvervsråd og diverse strategiske fora. Vi opnår ikke indflydelse på, hvad der kan understøtte det lokale erhvervsmiljø gennem en national bestyrelse – og dermed vil Forenklingsudvalgets forslag kraftigt reducere virksomhedernes mulighed for at påvirke den nære erhvervsfremmeindsats, som har betydning i vores daglige virke. Og det tror vi ikke kan være hensigten.

Vi vil på det skarpeste opfordre til, at I ansvarlige politikere fastholder en decentral erhvervsfremmestruktur med lokale erhvervskontorer, og i stedet fokuserer på at få slanket administrative processer, udvikle enklere og mere effektfulde erhvervsfremmeordninger på nationalt niveau og skabe en god digital platform, der kan understøtte den lokale og nationale erhvervsfremmeindsats.

Erhverv Vækathimmerland v. Dan Skovgaard    Kontakt forfatteren af dette andragende