Anmodning om revurdering af nyeste udmelding om klinikophold på KA Medicin AU

Jævnfør AU healths nyeste udmelding omkring klinik på kandidatdelen på medicin under Coronakrisen, skal man melde ind senest imorgen d. 17/3 kl. 12, hvis man ikke kan deltage i klinik. Hvis man ikke kan deltage i klinik skal man forvente at blive forsinket op til et helt semester.

Under nuværende forhold kan man ikke deltage i klinik, hvis man i øjeblikket ikke kan omgås svært infektiøse patienter. Det drejer sig om studerende der:

- er gravide

- er immunokomprimeret enten grundet sygdom el. medicin

- har en øvre luftvejsinfektion

- skal passe sit/sine børn

- hvis man har arbejdet i Coronaberedskabet og er blevet hjemsendt i 14 dage

- af anden årsag ikke må være på hospitalet

Den vej har AU således gjort det til et krav for at kunne bestå sine eksamener, heriblandt den sidste eksamen inden man bliver læge, at man ikke falder i en af ovenstående kategorier.

Det betyder ultimativt at AU vælger at tilbageholde uddannelsen af læger, i en tid hvor der er mere brug for læger end nogensinde. Dette er på trods af, at regeringen har udmeldt at AL UNDERVISNING er aflyst på landsplan, og skal erstattes af fjernundervisning. Samtidig er alle sygehusafdelinger i landet i nødberedskab.
Det betyder, at selvom de studerende møder i klinik så vil der IKKE være mulighed for tilfredsstillende undervisning eller supervision under opholdet.

Vi mener som kandidatstuderende, at dette er fuldstændig uacceptabelt. Vi mener, at AU bør komme med en løsning hvor ALLE kan gå til eksamen til sommer uden forsinkelse, ligegyldigt om man er gravid, hoster, eller skal passe sine børn.
Vi mener samtidig det på ingen måde kan være i landets tjeneste, at udsætte uddannelsen af læger.

Mange venlige hilsner,

Nedenstående kandidatstuderende på AU Medicin

Nikolaj Rydeng Frederiksen    Kontakt forfatteren af dette andragende

Ved at underskrive giver jeg Nikolaj Rydeng Frederiksen tilladelse til at videregive min underskrift til dem, der har myndighed på dette område.