FOR FAGLIG OG FORSVARLIG AKKREDITERING

(NB - NB - NB: Underskriftsindsamlingen er for ansatte ved de danske universiteter. NB - NB - NB)

Akkrediteringsrådet mangler faglighed og forsvarlighed i både praksis og bemyndigelse

Forløbet omkring Akkrediteringsrådets ’beslutning’ vedrørende bacheloruddannelserne i Humanistisk Informatik ved Aalborg Universitet skaber tvivl om funktionen af hele akkrediteringssystemet. Uddannelserne var indstillet til betinget akkreditering af Akkrediteringsinstitutionen efter en faglig ekspertvurdering, men Rådet besluttede ikke at følge denne indstilling og i stedet meddele en lukning af uddannelsen.

Rådet har ét akademisk medlem (fra Universitetet i Oslo), men ingen ansatte ved danske universiteter som medlemmer, 7 af rådets 9 medlemmer er indtrådt i 2014 og dets beslutninger kan ikke ankes. Mødet hvor beslutningen blev taget behandlede i alt indstillinger vedrørende 29 meget forskellige uddannelser på 6 timer (12 min per uddannelse). Det er måske grunden til, at en alvorlig fejl i beslutnings­grundlaget først blev identificeret efter mødet, og at Rådet derfor var nødsaget til at suspendere beslutningen.

Forløbet rejser 3 principielle spørgsmål:

1. Kan faglig kvalitet af uddannelser og uddannelsesinstitutioner sikres gennem et system, hvor den endelige beslutning træffes af et organ uden faglig indsigt?
  2. Er det rimeligt, at faglige ekspertvurderinger tilsidesættes i et system, hvor det er erkendt, at sagsbehandlingen kan være mangelfuld i det besluttende led?
  3. Trædes studerendes og institutioners retssikkerhed under fode i et system uden reel ankemulighed?

Som undervisere og forskere ved de højere, danske uddannelsesinstitutioner vil vi hermed opfordre Uddannelses- og Forskningsministeren til at sikre, at akkrediteringsbeslutninger i fremtiden træffes på et solidt fagligt grundlag og at der indføres en reel ankemulighed. Dette er specielt vigtigt, ikke mindst fordi systemet ikke længere kun akkrediterer uddannelser, men også institutioner.

Johannes Wagner, Professor, dr.phil, Syddansk Universitet.

Peter Ingwersen, Professor, Københavns Universitet.

Søren Holm, Professor, dr. med, Manchester University.

Heine Andersen, Professor, Københavns Universitet.

Henrik Jørgensen, Lektor, Aarhus Universitet.

Jørgen Chr Bang, Lektor, Syddansk Universitet.