Anmodning til den danske regering og Folketinget om yderligere skærpede sanktioner imod de ansvarlige bag undertrykkelsen af menneskerettighederne i Rusland

Kontakt forfatteren af dette andragende

Svaret fra udenrigsministeren 21.05.2021

2021-05-21 13:48:28

Mange tak for din e-mail til udenrigsministeren, Jeppe Kofod, af den 20. april 2021 vedrørende oppositionsaktivisten Alexei Navalny og Danmarks politik over for Rusland. Jeg er blevet bedt om at svare på hans vegne.

Fra dansk side ser vi med stor bekymring på sagen om Navalny. Som bekendt var Danmark sammen med EU hurtigt ude og fordømme de russiske myndigheders anholdelse og fængsling af Navalny samt tilbageholdelsen af de mange fredelige demonstranter, der har fundet sted i forbindelse med regeringskritiske demonstrationer. Sagen om Navalny afspejler desværre de stadigt vanskeligere kår for civilsamfundet og enhver opposition i Rusland.

Udenrigsministeren har tidligere rejst sagen om Navalny over for den russiske udenrigsminister Sergei Lavrov under sit besøg til Moskva i oktober 2020. Fra dansk side har vi endvidere den seneste måned taget sagen op flere gange over for den russiske ambassadør til Danmark med opfordring til, at de russiske myndigheder ubetinget og øjeblikkeligt løslader Navalny, samt appelleret til, at han i lyset af sin forværrede sundhedstilstand sikres den fornødne behandling af læger, som han har tillid til.

Det er vigtigt, at vi reagerer og siger fra over for Ruslands uacceptable handlinger. Derfor pressede udenrigsministeren også på for indførelsen af målrettede EU-sanktioner i efteråret imod de ansvarlige for giftattentatet mod Navalny. I december 2020 fik vi i EU endvidere vedtaget EU’s menneskerettighedssanktionsregime, der gør det muligt at slå hårdt ned på grove menneskerettighedskrænkelser globalt. Det blev allerede taget i brug i primo marts til at indføre målrettede EU-sanktioner mod de øverste ansvarlige for bl.a. den uretmæssige fængsling af Navalny.

Danmark har ikke tradition for at indføre unilaterale sanktioner. Fra dansk side mener vi, at vi opnår den største effekt ved at indføre sanktioner sammen med en bredere kreds af lande, f.eks. et samlet EU og USA. Vi er rede til aktivt at støtte indførelsen af yderligere sanktioner i sagen om Navalny. Men sanktioner bør ikke være det eneste instrument i værktøjskassen og må aldrig blive et mål i sig selv. Det er mindst lige så vigtigt, at vi i EU støtter aktivt op omkring det russiske civilsamfund, og at vi står synligt vagt om de demokratiske værdier og melder konsekvent ud, så den russiske befolkning ikke er i tvivl om, hvad vi står for.

Lars Bo Møller

Copenhagen for Navalny / Denmark for Navalny

Join us in front of the Russian Embassy this Wednesday at 19-00!

2021-04-19 10:44:13

Dear friends,

Unfortunately, we had absolutely no response for our petition. But the number of prisoners in Russia for absurd charges continues to grow, and the Navalny team is calling for the mass protests.

Doctors for the jailed Russian opposition activist Alexei Navalny say he "will die within the next few days" if not given medical attention.

Doctors say recent blood test results indicate he could suffer cardiac arrest or kidney failure at any moment.
Navalny has been on a hunger strike for 19 days, to demand proper treatment for acute back pain and leg numbness.

Stop new Gulag, stop killing political opponents, stop killing Alexej Navalny!

Join us in front of the Russian Embassy this Wednesday, April 21, at 19.00.

Copenhagen for Navalny / Denmark for Navalny

100 underskrifter samlet - kampen fortsætter!

2021-04-01 18:53:04

Kære venner!
Mange tak til alle, der har underskrevet vores andragende!
Vi har nået de første 107 underskrifter, og vi sender det til Folketinget lige efter påskeferien.
Situationen med menneskerettighederne i Rusland er forværret med den nye anholdelse af Alexej Navalny og omkring 11000 af hans tilhængere i januar. De bliver dømt og fængslet på latterlige anklager som "ikke at vise sig i tide til registrering hos politiet" (for Navalnyj) eller for at lave facebook-opslag med et slogan som "Gå ud og sig din mening!" (ved hjælp af COVID-påskud) osv.
Tilstanden i fængslet er tæt på tortur. Alexej Navalnyj har i går erklæret sultestrejke, fordi han i mere end en uge ikke har kunnet få lægehjælp og har mistet evnen til at bevæge det ene ben.
Samtidig hilses de mennesker, der er direkte ansvarlige for dette, velkomne i de europæiske lande hvor de opbevarer deres formuer og køber ejendomme. Med din støtte vil vi ændre dette.
Tak for din hjælp!
Hvis du vil gøre mere, kan du tilmelde dig vores facebook-gruppe og spørge hvordan du kan hjælpe. Vi har altid brug for en ekstra hånd!

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.