Bevarelse af legepladserne Abelsgade 18A og Olufsgade 73 begge i 9700 Brønderslev

Kontakt forfatteren af dette andragende

Borgmesteren har stoppet salget af legepladserne

2021-03-11 15:32:38

Tak for jeres 148 underskrifter

Det nytter at protestere.

Nedenstående artikel er på Nordjyske.dk den 11 . marts.

Tonny_Bistrup1.png

Brønderslevs borgere kæmpede: Byens grønne oaser er reddet Borgmester vil trække salg af legepladser tilbage.

BRØNDERSLEV: Det har givet massiv debat i Brønderslev, at kommunen har valgt at sætte to grønne områder i byen til salg. Men nu tyder alt på, at borgerne har haft succes med deres protester. Egentlig er der frem til 6. april mulighed for at byde på arealerne - men på økonomiudvalgsmødet onsdag i næste uge lægger borgmester Mikael Klitgaard (V) op til at annullere det planlagte salg

- Man ved jo godt, at der kommer en debat, men det man også skal tage bestik af, det er, hvor relevante og fornuftige er de argumenter, der kommer frem. Og der er gode argumenter for at bevare de her grønne områder. Jeg kan også se, at der er meget få grønne områder i det område, hvor de her to arealer ligger.

Naboer er vrede: - Kommunen sælger børnenes oaser

De to arealer - der ligger i henholdsvis Olufsgade og Abelsgade i den nordlige del af Brønderslev - bliver af beboerne i nabolaget brugt som en form for legepladser. Og det var på den baggrund, at det gav utilfredshed, at de to åndehuller risikerede at blive bebygget med boliger at potentielle investorer.

- For mig at se, så bliver pladserne brugt mere, end det umiddelbart kunne se ud til fra forvaltningens side af - og så vil jeg anbefale, at vi trækker projektet, siger Mikael Klitgaard og tilføjer:

- Jeg tror, at økonomiudvalget vender tommelfingeren nedad. Og jeg anbefaler det selv.

Mikael_Klitgaard1.png

Mikael Klitgaard nævner dog i samme ombæring, at man - for at imødekomme efterspørgslen på arealer til såkaldt tæt-lav boligbebyggelse - nu må se efter andre bynære arealer til formålet.

Glæde hos naboerne

Blandt naboerne til de grønne arealer er der stor glæde over, at salget nu ser ud til at blive annulleret.

- Byrådsmedlemmerne havde en opfattelse af, at det var plæner, der bare lå ubrugte hen - men der har de jo taget fejl. For om sommeren er der virkelig mange børn, der bruger dem, siger Tonny Bistrup, der er én af dem, der har protesteret mod planerne.

Han glæder sig over, at flere politikere - efter en uge med intensiv debat - har været åbne for en anden løsning.

- Der er jo flere politikere, der har skiftet standpunkt på baggrund af det, der er foregået her - bare på én uge. Politikerne har lyttet til borgerne, og de har efterkommet deres ønsker, og det er dejligt. Det er det, jeg kalder demokrati, siger han og tilføjer:

- Jeg har ingen interesse i at komme ud at det her som en sejrherre eller noget som helst. Vi har beholdt vores grønne områder, og det er bare det resultat, jeg gerne ville have, konstaterer han.

Savnede åbenhed

Hos det konservative byråds- og økonomiudvalgsmedlem Peter Stecher er der også glæde over udviklingen.

- Det viser, at vores samspil med borgerne og medinddragelsen i demokratiet fungerer.

Peter Stecher er til gengæld ked af, at det potentielle salg i sin tid blev behandlet som et lukket punkt på økonomiudvalgets dagsorden. -

Det er problematisk, når ikke der var nogle særligt følsomme oplysninger - og så burde det måske have været holdt åbent. Så havde man opnået det, at de berørte borgere havde haft mulighed for at komme med deres bemærkninger til det, inden man fik truffet en beslutning om at udbyde de her grunde til salg, og så kunne man have undgået hele den her forvirring omkring processen, siger Peter Stecher.

- Det er jo altid uheldigt, når man skal lave et tilbagerul på en tidligere beslutning - og især, når det kunne være undgået. Og jeg mener, det kunne være undgået her, hvis man havde fået en grundigere debat tidligere.

Når borgmester Mikael Klitgaard evaluerer forløbet, så erkender han, at man eksempelvis kunne have haft gavn af at afvikle en såkaldt fordebat - og måske burde sagen heller ikke have været behandlet som et lukket punkt på dagsordenen.

- Det kunne godt have været en mere åben proces, og så havde vi måske fået debatten, inden vi gjorde det (satte arealerne til salg, red.).

Tonny Bistrup

Underskriftsindsamlingen er slut

2021-03-10 08:46:46

Underskriftindsamlingen er slut.

Tonny Bistrup

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.