Hjælp Bornholms Havvind – en 100% lokalt- og folkeejet kystnær havvindmøllepark!

Kontakt forfatteren af dette andragende

Bornholms Havvind er klar til at hjælpe klimaministeren oven på Klimarådets kritik

2021-02-28 12:25:16

Kære alle,

I Danmark er vi så heldige, at vi har en klimalov, som sikrer, at vi har et uafhængigt klimaråd, som hvert år skal vurdere, om Danmark er på rette kurs i forhold til at nå vores nationale klimaforpligtelser.

I går udkom så Klimarådet rapport, og vurderingen er, at Danmark langt fra er på rette kurs. Vi når simpelthen ikke målsætningen om at reducere Danmarks samlede udledning af klimagasser med 70% i forhold til 1990 niveauet inden 2030 med de initiativer, som regeringen og Folketinget har vedtaget frem til nu.

Derfor skal der sættes ekstra turbo på!

Så med det in mente, og når nu de storstilede energiø projekter, hvor det ene omfatter Bornholm, er udskudt til efter 2030, så tænker vi i Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark, at det da må give en ekstra god grund for Dan Jørgensen og resten af Folketingets klima- og energipolitikere til at se at få ophævet den kystnære statslige arealreservation ud for Bornholm, så vi kan komme videre med vores initiativ for at få etableret en folkeejet kystnær havvindmøllepark.

Hvis du har lyst til at hjælpe vores initiativ på vej, er du derfor mere end velkommen til at følge Klimabevægelsens opfordring https://www.klimabevaegelsen.dk/nyheder/klimaraadet-nye-rapport-situationen-er-kritisk og skrive til din foretrukne klima- og energipolitiker og opfordre dem til at sætte turbo på vores klimaindsats, herunder også at bane vejen for, at lokaltforankrede og folkedrevne energifællesskaber som fx Bornholms Havvind kan tage form.

Læs også gerne Initiativgruppen for Bornholms Havvinds seneste nyhedsbrev her https://llk.dk/rcqdcv.

Mange hilsner, Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark

Helle Munk Ravnborg, Forperson, Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark

Vores opfordring er blevet underskrevet af de første 1000 personer og er her til formiddag blevet sendt til Dan Jørgensen

2020-11-05 16:08:32

Kære alle,

I tirsdags rundede vores underskriftindsamling 1.000 underskrifter og det har vi markeret ved at sende vedhæftede ’brev’ til Dan Jørgensen med vores opfordring og de første 1.000 underskrifter.

Brevet – i form af en plakat – blev sendt afsted fra Arnager på Bornholm af repræsentanter for Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark og blev i København ’grebet’ af repræsentanter fra Den Grønne Studenterbevægelse og Klimabevægelsen, som her til formiddag bragte det helt frem til Klimaministeriet.

Vi har også eftersendt et katalog med de mange gode grunde I har givet på, hvorfor det er vigtigt med en folkeligt forankret og demokratisk grøn omstilling nu og hvorfor Dan Jørgensen derfor bør lytte til vores opfordring.

Vi ved, at Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg har holdt møde her i løbet af eftermiddagen og håber naturligvis meget på, at de også tager vores opfordring op med Dan Jørgensen.

Underskriftindsamlingen er fortsat åben, så I er meget velkomne til fortsat at opfordre andre, I kender, til at skrive under.

De bedste hilsner,

Underskrifter_de_første_tusind_ophæv_arealreservation1.pngInitiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark

Helle Munk Ravnborg, Forperson, Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark

Tak for støtte - I dag skriver Information om Dan Jørgensens uforståelige tøven over

2020-10-30 06:51:13

Kære alle jer, der ønsker en folkeligt forankret og demokratisk grøn omstilling NU !

Først og fremmest tak for jeres underskrift.

Mere end 700 personer har indtil nu skrevet under, og det er vi rigtig glade for. Vi vil selvfølgelig gerne have endnu flere underskrifter, for jo flere vi har, jo stærkere står vi.

Derfor vil vi være taknemmelige, hvis I fortsat vil hjælpe med at dele linket til vores underskriftsindsamling (www.skrivunder.net/hjaelp_bornholms_havvind) blandt dem, I kender.

Hvis I vil læse mere om den ganske uforståelige tøven, som Klimaminister Dan Jørgensen og hans ministerie udviser i disse dage, bringer Dagbladet Information i dag denne artikel: http://www.information.dk/indland/2020/10/dan-joergensen-stikker-kaep-hjulet-paa-folkeligt-vindkraftprojekt-paa-bornholm

De bedste hilsner,

Initiativgruppen for Bornholms Havvindmøllepark

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.