Underskriftindsamling for bevarelse af Lokalplan 179 Veddelev Landsby

Kontakt forfatteren af dette andragende

Lokalplanen "forsvaret" endnu en gang

2021-03-11 15:03:53

På dagsordenen til mødet i Plan- og Teknikudvalget tirsdag den 9. marts 2021 skulle udvalget tage stilling til en eventuel genoptagelse af lokalplanprocessen for Ny Højagergaard og halvdelen af Veddelev Landsby. Økonomiudvalget skulle dagen efter - 10. marts - tage stilling til et tillæg til kommuneplanen, der skulle være forudsætning for, at punktet i Plan- og Teknikudvalget kunne besluttes.

Igen blev Veddelev Landsbylaug ikke informeret om de nye idéer og planer for Veddelev Landsby og sendte derfor en henvendelse til alle byrådsmedlemmerne, for at gøre dem opmærksomme på, at det nye oplæg på væsentlige punkter ikke adskiller sig fra det forrige. Man foreslog igen at opdele landsbyen i to lokalplaner. Det lykkedes os at få udsat punkterne, men de er fortsat ikke helt taget af bordet. I brevet foreslog Landsbylaugets bestyrelse at involvere beboerne i landsbyen i den videre proces.

Vi ønsker at bevare hele landsbyen og de grønne arealer omkring den med det udtryk den har. Opdeler man landsbyen i to lokalplaner, risikerer man at gå på kompromis med dét, der har beskyttet dens særpræg gennem årtier.

Det fremgår af sagsfremstillingen, at der på borgermødet 12. oktober ’17 blev udtrykt ønske om flere seniorvenlige boliger i Veddelev. Det er ikke korrekt gengivet. Ideen om seniorboliger i Veddelev blev fremsat af Joy Mogensen på et socialdemokratisk vælgermøde i Veddelev kort før seneste kommunalvalg i 2017. Borgermødet 12. oktober ’17 omhandlede de tidligere planer for byggeri på og omkring Ny Højagergård, og her var der blandt de mere end 200 fremmødte massiv modstand mod projektet, ligesom der indløb massive negative høringssvar.

På baggrund af landsbylaugets bestyrelses henvendelse valgte Plan- og Teknikudvalg og Økonomiudvalg at fastholde det forborgermøde som tidligere er blevet lovet. Men der er fortsat behov for tydelig markering af ønsket om at bevare den eksisterende Lokalplan 179 for hele Veddelev Landsby, og alle opfordres derfor fortsat til at dele og underskrive denne underskriftsindsamling.

Venlig hilsen Andreas Brandrup Elkjær

Andreas Brandrup Elkjær

Tilmelding påkrævet til forborgermøde 26.8.

2020-08-05 07:17:21

Plan og Udvikling i Roskilde Kommune har nu - via e-boks - inviteret Veddelevhalvøens beboere til et "dialogmøde om udviklingstanker for en del af Veddelev Landsby" og krævet tilmelding senest 24. august gennem mail til anitarye@roskilde.dk med COVID som begrundelse.

Dermed er det "først til mølle" med et maksimalt deltagerantal på 167 personer.

Vi opfordrer alle til at tilmelde sig mødet hurtigst muligt og samtidig give deres mening til kende.

Vh Andreas Brandrup Elkjær

Forborgermøde 16. august

2020-07-21 05:59:58

Så er der nyt!

Forborgermødet om kommunens forslag til en ny lokalplan for halvdelen af Veddelev landsby inklusiv den grønne kile afholdes 26. august kl 19-21 på rådhuset.

Vi opfordrer alle til at møde op og give deres mening til kende.

Fortsat god sommer,

Andreas B Elkjær

Vi arbejder videre

2020-04-01 15:17:06

Kære underskrivere!

Trods coronakrisen arbejder vi fortsat for at bevare Lokalplan 179 for Veddelev Landsby.

Landsbylauget har i mandags (30.3.) sendt et åbent brev til alle byrådsmedlemmer hvori de klart markerer, at de ikke synes om idéen om en ny lokalplan for halvdelen af landsbyen.

Indtil videre har Økonomiudvalget udsat beslutningerne om ændring af kommunalplan og 11-punktsprogram til der er afholdt et for-borgermøde. Vi håber at kunne lægge planen ned inden da.

Vi har haft en del af byrødder på besøg, og langt størstedelen synes at have forståelse for og bakke op om vores synspunkt. Vi håber at I alle nu vil bidrage med læserbreve, deling af underskriftindsamlingen på Facebook og kontakte jeres private "politikerkontakter" for at få lagt idéen om nybyggeri i Den grønne kile ned.

Vh Andreas B Elkjær, Veddelev Bygade 70

Andreas Brandrup Elkjær

Skriv under inden på tirsdag

2020-02-29 11:27:07

De nye planer for byggeri omkring Gammel Højagergård på de rekreative områder mellem landsbyen og den nye del af Veddelev kommer på Plan- og Teknikudvalgets møde allerede på tirsdag. Fortæl derfor alle omkring jer, om denne underskriftindsamling og bed dem skrive under inden tirsdag.

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.