Stop vold/voldtægt mod kvinder

Kontakt forfatteren af dette andragende

Stop Vold/voldtægten mod kvinder

2016-07-10 14:52:08

Nu er det NOK - nu skal der handles Stop Volden & Voldtægten mod kvinderne.

Hvert år udsættes mindst 33.000 kvinder for vold af deres partner. For de udsatte kvinder kan det være svært at bryde ud af forholdet, og ofte ender kvinderne med både fysiske og psykiske mén, som følger dem resten af livet.

Derfor har vi valgt at sætte fokus på det endnu tabubelagte emne, og derfor søger vi kontakt til kvinder, der er udsat for vold. Enten psykisk eller fysisk.

Det er et følsomt emne om vold, der ofte kun foregår bag hjemmets fire vægge. Det er derfor svært ...at sætte fokus på problemet, som hvert år går ud over mange uskyldige kvinder.

For at kunne belyse problemet er vi afhængige af at tale med nogle af de kvinder, der lever med vold.

Vi håber derfor i første omgang, at kunne komme i kontakt med nogle kvinder til en uforpligtende samtale. Der er mulighed for at være anonym.

Ved at fortælle din historie kan du være med til at hjælpe andre kvinder i samme situation.

Kom venligst med ind i kampen – vær med til at gør en forskel

DEL - LIKE – Debat - INVITER JERES VENNER - PÅ FORHÅND TAK

Mvh Stifter Bette Sonja & Team

NB: Vi har oprettet en underskrift indsamling til fordel for samme.
Vi håber på at du vil støtte op omkring dette gode tiltag
Ingen andre kan se hvem du er.
DE vil blive samlet sammen & afleveret til vores Justitsminister Søren Pind - me ønske om højere straffe.

En omstridt dom fra Roskilde Byret har igen fået debatten om voldtægt til at blusse op.

I dag er der arrangeret demonstrationer flere steder i landet for at få sat voldtægt på den politiske dagsorden.

Det sker, efter tre unge mænd blev frikendt for voldtægt, fordi pigen ifølge retten var ved bevidsthed og derfor ikke var i en hjælpeløs tilstand til at sige ordentligt fra.

I den omstridte sag havde de tre teenagedrenge været til en fest i Herfølge, hvor de på skift havde haft sex med en 17-årig pige, der lider af sukkersyge, var ramt af insulinmangel og havde en promille på 1,58.

Nu foreslår en lektor i strafferet, der har beskæftiget sig indgående med voldtægtsparagraffen i straffeloven, at loven laves om.

For som loven er i dag, skal der være tale om vold, trusler om vold eller en situation, hvor offeret er ude af stand til at sige nej, før der er tale om voldtægt, forklarer Trine Baumbach, lektor i strafferet ved Københavns Universitet.

- Loven er meget gammeldags, fordi den netop er formuleret hen over nogle tvangsmidler i stedet for at være formuleret i overensstemmelse med en moderne tankegang, som de gør det mange andre steder i verden. Nemlig formuleret hen over spørgsmålet: Var der samtykke - eller rettere - var der et manglende samtykke?

Dermed lægger hun op til, at der skal kunne dømmes for voldtægt, hvis ikke der foreligger et samtykke til sex mellem parterne.

- Det er både psykologisk, men også i praksis en utroligt stor forskel, forklarer hun.

Jeg mener at det er en god idé at ændre loven

Synspunktet vinder opbakning hos Hanne Baden Nielsen, der er afdelingssygeplejerske og daglig leder for Center for seksuelle overgreb på Rigshospitalet. Her tager man både imod ofre for voldtægter og forsker i problemstillingen.

Hanne Baden Nielsen ser det som et vigtigt samfundssignal at ændre lovgivningen.

- Der er nogle kvinder, der hverken er i stand til at sige ja eller nej. Og så kan man sige, at så har de i hvert fald ikke sagt nej, og dermed har de sagt ja. Sådan hænger verden ikke sammen. Så jeg synes, det ville være en god ide at ændre loven, siger hun.

Kan det ikke blive et problem, hvis man skal lave en kontrakt hver gang?

- Jo, i princippet. Men der er heller ikke nogen, der siger, at man skal gøre det med folk, man kender, siger Hanne Baden Nielsen.

Nu er det Nok - Nu skal der handles.

Er du enig så kom med ind i kampen inviter dine venner Del Like siden - Skriv under - så har du allerede gjort en forskel - På forhold tak.

Mvh Stifter Bette Sonja Poulsen

Bette Sonja Poulsen

Del denne underskriftsindsamling

Hjælp med at skaffe flere underskrifter til denne indsamling

Hvordan promoverer man en underskriftsindsamling?

• Del andragendet på din Facebook-væg og i grupper relateret til emnet.
  • Kontakt dine venner
    1. Skriv en besked, hvor du forklarer hvorfor du har skrevet under på denne underskriftindsamling, da folk vil være mere tilbøjelige til at skrive under, hvis de forstår, hvor vigtigt et emne det er.
    2. Kopier og indsæt webadressen for din underskriftindsamling i din besked.
    3. Send beskeden vha. e-mail, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram and LinkedIn.