Slip Gudenåen fri!

• Det skal være slut med en kunstig sø i det midtjyske. Slip nu Gudenåen fri, og lad os få den lånte natur tilbage! Dette enestående stykke vandløb ligger på bunden af Tange sø som en lille gruppe borgere stædigt holder fast i! Hjælp os med at indsamle underskrifter så vi kan vise landets politikere at vi vil naturen frem for et næsten 100 år gammelt vandkraftværk der ødelægger vandløbet

• Hvad skriver i under på: For snart 100 år siden blev Tangeværket bygget, dengang kunne man producere strøm til en stor del af Jylland, Idag er det dog kraftigt reduceret til produktion i promillestørelse set nationalt! Da værket blev bygget forhindrede man samtidigt at de vandrende fisk uhindret kunne svømme frit i åsystemet, og dermed forsvandt den sidste del af de oprindelige Gudenålaks, da de sidste gydebanker nu ligger på bunden af Tangesø! Man lavede med andre ord et voldsomt indgreb i naturen og i vandsystemet, derfor er det på tide at slippe åen fri.

• I den kommende tid mødes 4 store Gudenå kommuner, Favrskov, Randers, Viborg & Silkeborg for at diskutere fremtiden for Tangesø & Tangeværket. Det er nu der er en chance for at finde den eneste fornuftige løsning, nemlig at slippe Gudenåen fri. Vi skylder de næste generationer at den natur de skal overtage ikke er fyldt med fortidens synder og fejltagelser! Og fremtiden skal ikke bestemmes af få lokale politikere der længe har har gjort hvad de kunne for at trætte debatten til deres fordel!

• Da Tangeværket blev indviet d 8/1 1921 blev der samtidigt indgået en Koncession på 80 år, denne er utroligt nok blevet forlænget flere gange?? Ufatteligt er det når man ved hvor negativ indflydelse værket har på det samlede vandmiljø i Gudenåen

• Herunder har jeg samlet links, blandt andet den nyeste rapport fra Rambøll der ligger til grundlag for den fremtidige beslutning! Der er en del at læse, men den kommer rigtig fint rundt om emnet.

• HUSK AT BEKRÆFTIGE JERES UNDERSKRIFT, den bliver sendt til jeres e-mail!