Deutsch: Erhaltet den Nachtzug von Europa nach Dänemark
English: Save the night train from Denmark to Europe
Esperanto: Savu la noktajn trajnojn de Danio al Eŭropo

Red nattoget fra Danmark til Europa

At rejse med tog er miljøvenligt, hurtigt og komfortabelt. På lidt længere distance mellem landene i Europa er det ekstra vigtigt at have alternativer til energifrådsende flytrafik. Derfor er det smart at sætte sig ind i et tog om aftenen, sove i toget, og være fremme forskellige steder i Europa næste morgen. Nattoget er ikke kun en del af fortiden, nattoget er også en del af fremtidens transport. Uanset om det er for business rejsende, familier eller billigt rejsende.

Kortsynede hensyn gør, at DSB og DB nu agter at stoppe nattoget fra 3. november 2014.

Samtidig står det klart, at dette tilbageslag ikke alene omfatter nattog til Danmark, men også en række andre nattog, fx Hamburg/Berlin – Paris og biltoget fra Hamburg mod syd. Bilerne skal nu sættes på lastbil igennem Europa!

Grænseoverskridende togdrift, både dag og nat, er truet, for de er typisk ikke omfattet af aftaler mellem lande og operatører. Dette problem står nu lysende klart. Og er noget, der tages op i både Folketinget og i EU.

Lukningen skal de ikke have lov til uden omfattende protester. Er du bruger af nattoget, eller støtter du miljøvenlige tog som transport – også over landegrænserne - så skriv under og fortæl dine venner om denne underskriftindsamling. Det nytter noget at protestere.

Nattoget ved ankomst til Danmark med vogne fra Amsterdam/Köln, Prag/Dresden og Frankfurt/Basel.