Obligatorisk mærkning af katte

OBS. Underskriftsindsamlingen er forlænget til den 1. september 2013.

Kattens Værn og Dyrefondet kæmper sammen med en række andre dyreværnsforeninger for, at alle ejerkatte mærkes obligatorisk. Denne underskriftsindsamling skal vise fødevareministeren, at der er et reelt behov for handling.

En obligatorisk mærkning af alle katte vil gøre en verden til forskel for både dyr og ejere. Formålet med denne underskriftsindsamling er en lovændring, der sikrer, at alle ejerkatte mærkes og registreres med enten chip eller øremærke.

Med obligatorisk mærkning og registrering bliver det lettere at identificere bortkomne dyr, men det er ikke kun en sikring for katteejeren om, at katten kan hjælpes hjem igen, hvis den bliver væk. Rent praktisk betyder det også, at en borger let kan se, om den kat, der huserer på hans grund er nogens kæledyr eller en tilløber, altså en vildlevende kat.

Kattens Værns direktør Michael Christiansen siger:

- Det er vigtigt for begge sider af bordet, at vi får ændret lovgivningen. Samtidig vil det højne kattens status i samfundet betydeligt, hvis vi får gennemført obligatorisk mærkning af alle ejerkatte. Det er i allerhøjeste grad med kattens tarv for øje, at vi kæmper for det.

Underskriftsindsamlingen løber fra den 3. september 2012 til den 1. september 2013. Kattens Værn og Dyrefondet samarbejder i denne sag med Den Danske Dyrlægeforening, Inges Kattehjem, DOSO, Felis Danica, Dansk Dyreværn Århus, Dansk Hunderegister og Dyrenes Beskyttelse.

Kattens Værn og Dyrefondet    Kontakt forfatteren af dette andragende