Nye undervisningsfag vil løse mange af samfundets udfordringer.

Er du enig i at nedstående forslag, vil gøre en forskel på børns og unges fremtidige adfærdsmønstre, bedes du underskrive og dele med dine venner og bekendte.

I en tid, hvor den økonomiske krise kradser, stilles der stadig større krav og forventninger til den enkelte borger, og det offentlige system presses til det yderste.

Jeg har tit undret mig over, at  på områder der er af afgørende betydning for, hvordan samfundet fungerer, ikke stilles de samme krav, som der stilles på mindre betydningsfulde områder.

F.eks. stilles der ingen særlige krav til uddannelse eller kurser for at blive politiker, eller f.eks. til at blive en kompetent forældre.  Det kan da undre, da disse områder, er altafgørende for et samfunds velbefindende/velfunktion.

Når børn og unge ikke formår at begå sig i et samfund, hører man tit at det er forældrenes skyld, og at de ikke opdrager deres børn ordenlig. Langt de fleste forældre klarer opdragelsen fint, men den mindre gruppe der ikke gør det, har ikke de redskaber der skal til, for at kunne opdrage deres børn hensigtsmæssigt. Det kan man vel ikke bebrejde forældrene, da de aldrig selv er blevet undervist i at være forældre. Og deres forældre har måske heller ikke været de bedste forbilleder.

Det koster samfundet mange milliarder kr. årligt, at have børn, unge og voksne, som ikke har lært, hvordan man navigerer på bedste måde i et samfund, og takler de udfordringer livet fører med sig, tit til stor skade for dem selv, deres medmennesker, og resten af samfundet.

Det er så her jeg undrer mig over at der ikke stilles større krav til at blive politiker, når deres beslutninger, er alt afgørende for, hvordan et samfund fungerer. Ligeledes det ansvar det medfører at undervise vore børn til at blive den bedste udgave af dem selv, og ruste dem til livet, bør være en større uddannelse og skal derfor også honoreres/aflønnes herefter. Faktisk en af de vigtigste funktioner i vores samfund!

Så kære politikere!:

Når I nu har lavet en skolereform, der gør det muligt at indføre nye tiltag, hvorfor så ikke indføre undervisning i begreber som: Bevidsthed, Ærlighed, Ansvarlighed. Det skal selvfølgelig indføres fra 2-3 års-alderen(i den alder er det nemmest at påvirke børns adfærd) i børnehaverne og op igennem folkeskole og gymnasiet, samt på aftenskoler for voksne, tilpasset de forskellige alderstrin.

En massiv undervisning i fag som indeholder følgende emner: Fredelig konfliktløsning, kærestesorger, sexsualundervisning, det at være skilsmissebarn, det at blive forældre, dødsfald hos ens kære, fairness, tolerance, ærlighed, håndtering af ansvarlighed, forskellighed og lighed, stresshåndtering, magtforståelse og selvforståelse og m.m. ville kunne ændre mange børn og unges reaktionsmønstre, og dermed spare samfundet for mange udfordringer og penge. Det stiller selvfølgelig større krav til de lærer og pædagoger der skal varetage denne undervisning, men pengene til deres efteruddannelse, vil være givet godt ud.  Desuden bør der indføres madordninger på alle skoler, som sikrer en grundlæggende god ernæring/indlæring i dagligdagen.

Efter samtaler med egne voksne børn, som ikke havde fået svar på mange af samfundets praktiske foranstaltninger den dag de stod med studenterhuen, bør der på den praktiske side også undervises i de muligheder samt rettigheder og pligter man som nyudklækket voksenborger står overfor. Det være emner som: Økonomi og budget, bankforretninger, jobansøgning, fagforeningsmuligheder, beskatnings og fradragsregler, ferieregler, kontanthjælpsordninger, forsikringer man bør have, bolighjælp, stemmeret, osv. osv.

Skulle der være nogle forældre og lærere/pædagoger der ikke syntes om disse forslag, må de huske på at det ikke er en kritik af deres evner som forældre eller undervisere, men er tiltag der vil gøre det betydelig nemmere fremover at være forældre og undervisere, når børnene allerede i en tidlig alder lærer, hvordan man hensigtsmæssigt opfører sig over for sine medmennesker, og hvordan man håndterer de udfordringer der møder en i løbet af et livsforløb.

Desværre kan jeg ikke påtage mig æren for dette debatindlæg, da jeg har læst det i bogen "Guddommelige samtaler 2. bog" skrevet af Neale Donald Walsch. Det er da heldigvis ikke forbudt at lade sig spirituelt inspirere , heller ikke for vores politikere og undervisningsektor.

Med venlig hilsen.

Per Møller