Nej tak til sessionslogging

Som nogle nok ved, så har den danske Justitsminister, Mette Frederiksen fået en idé sammen med Rigspolitiet om at logge alt hvad danske borgere fortager sig på internettet for at indsamle materiale mod kriminelle. Samme idé blev afskaffet af daværende Justitsminister Karen Hækkerup for 7 måneder siden, dog først 2 måneder efter at EU fandt ud af at deres omfattende planer om at overvåge alle borgere i Europa skulle overvåges stred imod deres eget direktiv om menneskerettigheder.

Denne gang, vil ministeren og Rigspolitiet dog indhente mere data om hvad du laver. Hvad, vides dog ikke.

At kriminelle bliver fanget er i alles interesse, men ikke på bekostning af privatlivets fred. Som det ser ud, så vil dette underminere den danske grundlov § 72 (Scroll ned til du når paragraffen). Men som i alt sin pragt lyder:

§ 72
Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelser, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtaglse, alene ske efter en retskendelse.

Jeg som person, bryder jeg mig ikke om at vores rettigheder bliver undermineret i sikkerhedens tjeneste. Det minder om den amerikanske "Patriot Act". En lov som giver den Amerikanske regering ret til at omgå loven i sikkerhedens tjeneste. Er det hvad vi ønsker? Hvor ender det?

Mere information: http://www.b.dk/nationalt/politiet-vil-genindfoere-overvaagning-af-danskere-paa-internettet