Københavnsk begravelsesplads til ikke-troende

I juni måned lykkedes det os at få politikerne på Københavns Rådhus til at etablere to religionsfri sektioner på hhv Bispebjerg Kirkegård og Vestre Kirkegård i København. De vil kunne tages i brug omkring 1. september, 2013. Tusind tak for alle jeres underskrifter. I var alle med til at lægge pres på politikerne, få deres opmærksomhed og sikre, at vi fik vores sag gennemført.

Vh Tommy

Politikerne på Københavns Rådhus vil ikke give ikke-troende Københavnere mulighed for at blive begravet i helt almindelig dansk jord uden for religionerne. Det har vi brug for din hjælp til at ændre!

Mange af os Københavnere er ikke religiøse, og vi lever derfor heller ikke vores liv efter en religion. Over 6500 Københavnere melder sig hvert år ud af folkekirken, og færre end 50% af alle nyfødte Københavnere meldes ind.  Derfor er det ikke tilfredsstillende, at vi allesammen bliver nødt til at blive begravet på en religiøs gravplads fuld af religiøse symboler, når vi dør. Københavns Kommune stiller nemlig ikke helt almindelig jord til rådighed til os Københavnere, der ikke er religiøse. Vi kan derfor ikke få vores sidste vilje på linje med andre Københavnere. Og når vores efterladte venner og familie besøger vores gravsted, afspejler det ikke, den vi var, og giver således heller ikke en oplevelse af at være tættere på os.

Københavns Kommune har ét sted tilbage, hvor der kan oprettes et neutralt begravelsessted, så man ikke skal begraves inden for en bestemt religion. Det ligger i et hjørne af Vestre Kirkegård og er på 6000 m2. Stedet benyttes nu til et par containere og noget grus og er egentlig afsat til at blive til begravelsesplads for os ikke-troende. Desværre vil politikerne på Rådhuset ikke godkende brugen af arealet til dette formål.

Spørgsmålet hører under Teknik- og Miljøforvaltningen. Her har Borgmesteren udtalt, at det ikke er hendes prioritet, og at hun ikke vil have det med i budgetforhandlingerne. Derfor er der behov for at os ikke-troende Københavnere lægger pres på politikerne og får dem til at indse, at den mangfoldighed de alle gerne vil fremme og beskytte i København skal have de rette vilkår for at trives. Det kræver bl.a. at os ikke-troende har mulighed for at blive begravet som vi har levet. Fri fra religion.

Vi håber, du vil skrive under og støtte vores arbejde for neutrale begravelsespladser. Selvom du ikke selv tænker, at du vil benytte dig af det, når du dør, så håber vi, at du vil støtte, at vi andre har den mulighed.

På forhånd mange tak for din hjælp.

Mvh. Tommy Petersen, formand for Ateistisk Selskab København og Kandidat til kommunalvalget for de Radikale, og Joachim Robert, medlem af Ateistisk Selskab København