Frigiv cannabis. Lad os nå over 50.000 underskrifter.

Gør produktion, besiddelse og salg af cannabis lovligt i Danmark.

Legalisering af cannabis vil kunne indbringe 900 millioner kroner i skatter og afgifter om året, spare flere milliarder i cannabisrelateret politiarbejde og kunne skabe tusindevis af nye arbejdspladser. I krigen mod narko bruger vi i Danmark over 3,5 milliarder kroner på politi, retsvæsen og fængsel om året (kilde: DR3: "Prisen", august 2013).
Cannabis er sikrere end alkohol og har mange anvendelsesmuligheder, også medicinsk. Cannabis menes at have været brugt af mennesker i over 4000 år, og det blev ulovliggjort i Danmark i 1955.

Siden vedtagelsen af Lov om euforiserende stoffer i 1955, har cannabis været forbudt i Danmark. Ved lovændringer i 2004 og 2007 har regeringen skærpet kriminaliseringen og dermed kampen mod cannabis, herunder ved indførelse af en nultolerancepolitik overfor besiddelse til eget forbrug. Det er dog kendetegnede, at den politimæssige indsats ikke har haft den ønskede virkning i forhold til at nedbringe udbud og efterspørgsel og endvidere har forbuddet mod produktion, besiddelse og salg af cannabis medført en lang række negative konsekvenser.

De negative konsekvenser består bl.a. i skabelsen af et sort marked, der styres af kriminelle bander, indgreb i den personlige frihed og privatlivets fred samt en dyr, uhensigtsmæssig og ineffektiv brug af politiets ressourcer. Internationale undersøgelser konkluderer, at forbruget af cannabis ikke synes at påvirkes af forbud.

Alternativet ønsker, at forslag med underskrifter fra 50.000 borgere skal behandles af Folketinget. Idéen støttes af et politisk flertal i Folketinget, fremgår det af artikel i Jyllandsposten d. 14. august 2015: http://jyllands-posten.dk/politik/ECE7935162/50.000-borger-underskrifter-kan-sende-et-forslag-direkte-i-folketingssalen/

Legaliser. Vi vil ikke finde os i det mer!