Tvangshjemsendelse til forfølgelse

Nytårstaler, flygtninge og virkeligheden

TVANGSHJEMSENDELSE TIL FORFØLGELSE

Dronningen og statsministeren talte begge om flygtninge i deres nytårstaler. Dronningen om at, vi skal ”hjælpe dem med at finde sig til rette i samfundet, sådan at de kan få fodfæste og klare sig selv.” Statsministeren om danskernes gæstfrihed med lokale indsamlinger, fodboldkampe eller danskkurser. Men også at ”vi” strammer mulighederne for familiesammenføring, og strammer reglerne for asyl.

Mennesker i livsfare
Begge glemte at nævne, at der forberedes massehjemsendelser af afghanske flygtninge. Måske har statsministeren ikke orienteret dronningen, måske har myndighederne ikke orienteret statsministeren? Men fakta er, at mange enlige mænd er sendt hjem, og nu sender man børnefamilier afsted, selvom mange af børnene har spillet de fodboldskampe, fået de danskkurser osv., som statsministeren omtalte. Nogle er endog konverteret til kristendom, og er derfor i livsfare ligesom de afghanere som har tolket for dansk militær. Taliban ved hvem der har opholdt sig i Vesten. Og de danske myndigheder burde vide, at Taliban ved dette, og vil reagere med vold og det som er værre.

Rygter om massehjemsendelse
Danske advokater melder om stor aktivitet med at samle de afghanske familier. Der er retssager, der er opsamling eller status for de enkelte, der er mange fængslinger eller frihedsberøvelser, for at flygtningene ikke skal gå under jorden. Der går endda rygter om, at et chartret fly i denne måned, skal bringe en stor flok sagesløse mennesker afsted til en uvis fremtid.

Demonstration lørdag 17. januar kl. 11-13 på Nytorv i København
En række humanitære organisationer, som fik dronningens tak for at have ”engageret sig i hjælpearbejdet”, afholder en demonstration for at gøre opmærksomt på, at Danmarks flygtningepolitik nok er stram, men ikke fair. Det er bl.a. Bedsteforældre for Asyl, Børnebørn for Asyl, Asylret, Gæstfrit Halsnæs m.fl., der lørdag den 17. januar kl. 11–13 står på Nytorv i København.
Se mere her: http://www.bedsteforaeldreforasyl.dk

Undertegnede forfattere, journalister, tegnere, kunstnere, teaterfolk og jurister støtter dette initiativ. Det er ikke fair at sende mennesker hjem til de usikre og livstruende situationer, der venter dem i det kaos, som er opstået i Afghanistan. Ifølge flere forfattere og journalister, der har rejst i landet, er der tale om et land i krise. Lad dem derfor blive i Danmark. Lad os gøre som dronningen, og ønske dem et godt nytår og skabe ”en god begyndelse for dem, der er kommet hertil”.

Alex Frank Larsen, Anne Marie Bjerg, Anne Marie Ejrnæs, Anne Marie Helger, Anneli Høier, Arne Herløv Petersen, Arne Møller, Asef Soltanzadeh, Bashy Quraishy, Benn Q. Holm, Benny Andersen, Bent Melchior, Bente Fog-Møller, Bergthóra Kristjánsdóttir, Brigitte Marie Horst, Camilla Plum, Carsten Jensen, Christian Braad Thomsen, Christian Ejlers, Christian Horst, Christian Lollike, Claus Seidel, Connie Bork, Ditte Goldschmidt, Ditte Maria Bjerg, Dorte Karrebæk, Ellen Farr, Flemming Jensen, Flemming Røgilds, Georg Metz, Gretelise Holm, Gritt Uldall-Jessen, Gunvor Bjerre, Hanne Reintoft, Hanne Marie Svendsen, Hans Christian Gimbel, Henni Gelfer, Henrik Kaufholz, Iben Melbye, Ingeborg Gimbel, Jacob Andersen, Jacob Holdt, Jane Fogedby, Jannik Boesen, Jens André Herbener, Jens Blendstrup, Jens Lohmann, Jens Nauntofte, Jens Raahauge, Jørgen Dragsdahl, Jørgen Gimbel, Jørgen Kirkegaard, Kirsten Bindstrup, Kirsten Borberg, Kirsten Duus, Kirsten Thorup, Klaus Rothstein, Klaus Slavensky, Knud Vilby, Kristina Stoltz, Kåre Traberg Smidt, Lars-Henrik Olsen, Lars Refn, Leif Bork Hansen, Lene Rachel Andersen, Lene Timm, Lilian Willems, Lisbeth Algreen, Lone Kühlmann, Malene Fenger-Grøndahl, Marianne Østergaard, Marie Korpe, Mathilde Gersby, Michael Svennevig, Mikael Rothstein, Mette Ellegaard, Mette Fugl, Mille Rode, Mogens Swane Lund, Morten Thing, Nell Rasmussen, Niels Hav, Niels-Erik Hansen, Nina Rimestad, Ole Hammer, Ole Reitov, Paula Larrain, Per Kofod, Per Marquard Otzen, Per Øhrgaard, Peter Kemp, Pia Haecky, Roland Thomsen, Rune David Grue, Rune Engelbreth Larsen, Rushy Rashid Højbjerg, Suzanne Brøgger, Sus Rostrup, Søren Vinterberg, Thomas Ravn-Pedersen, Thorkild Thejsen, Terese Damsholt, Tim Jensen, Tom Ahlberg, Tom McEwan, Torben Brostrøm, Ulrik Gräs, Ulrik T. Skafte, Ulrikka Gernes, Vagn Plenge, Vibeke Marx, Vibeke Windeløv, Villy Dall og Zubair Butt Hussain.

Klaus Slavensky, m.fl.    Kontakt forfatteren af dette andragende