Bevar Dagplejen i Hedensted Kommune

Hjælp Dagplejen i Hedensted Kommune med din underskrift nu.

Lokale politikere vil skære i antallet af dagplejepladser i Hedensted Kommune. Fordelingen er nu 25% vuggestuepladser og 75% dagplejepladser. Udvalg for Læring har lavet en indstilling til Kommunalbestyrelsen med en fordeling på hele 38% vuggestuepladser og kun 62% dagplejepladser. Det betyder, at 100 børn ikke kan passes i Dagplejen. Det medfører, at 25 dagplejere afskediges og deres dagplejebørn flyttes. Endvidere betyder en nedskæring af Dagplejen, at Dagplejen i nogle mindre samfund ikke kan eksistere, i nogle områder bliver det vanskeligt at komme i legestuegruppe, og forældrene risikerer at skulle køre lange strækninger i forbindelse med gæstepasning. Forældre kan blive presset til at vælge vuggestue, fordi de er usikre på, om de evt. mister deres dagplejer pga. den nuværende uro i Dagplejen, fordi de ikke kan få en dagplejeplads i lokalområdet, eller fordi de ikke kan få det til at hænge sammen i hverdagen med evt. gæstepasning udenfor lokalområdet.

Der skal også i fremtiden være mulighed for at vælge dagplejeplads til de 0-3 årige, uanset hvor man bor i Hedensted Kommune og ikke kun i f.eks. Hedensted by. Dagplejen er en super attraktiv pasningsmulighed med topkvalificerede og yderst engagerede dagplejere. Denne fortræffelige pasningsmulighed med unikt fokus på nærvær og tryghed skal forsat eksistere i hele kommunen. Endvidere skal Dagplejen forsat have en egen selvstændig ledelse, da det er en kompliceret organisation, som det ikke er hensigtsmæssigt at indlemme under andre områder, f.eks. skole.

Dagplejen har efter en stor omstrukturering brug for arbejdsro og stabilitet. Derfor ønskes udviklingen fra politisk side med gentagne nednormeringer af Dagplejen indenfor få år standset. (Seneste nednormering skete for blot 1,5 år siden - gik fra 10% til 25% vuggestuepladser.) Således at Dagplejen kan få lov til at bevise, hvor fantastisk god en pasningsmulighed den er, og forældre kan bevare trygheden ved at vælge Dagplejen til deres guldklumper.

Underskriftsindsamlingen slutter den 08. april 2015. Så skynd dig at underskrive indsamlingen og få ægtefælle/samlever, familie, venner, naboer m.fl. til at gøre det samme.

Underskrifterne indsendes til Udvalget for Læring og Kommunalbestyrelsen senest den 13. april 2015.

Bliv medlem af Dagplejens gruppe på Facebook: "Bevar Dagplejen i Hedensted kommune".

På forhånd tusind tak for dit værdifulde bidrag til kommunens mindste borgere, deres familier og Dagplejen.

Christina Sellerup

Forælder til barn i Dagplejen, Hedensted Kommune