Bevar Busserne Regionsjælland

31. 10. 2016 Ny indsamling for 420R på:http://www.skrivunder.net/bevar_linie_420r

Opdatering 19 aug. 2016: Beslutningen om indskrænkning af busserne 420R-490-570 er truffet i foråret, og trods udmeldinger i pressen om ikrafttræden 2017 - 18, er der sikre tegn på, at ihvertfald 420R overgår til timedrift i hverdage og 2 timers aften og weekend samt rettes ud og ikke kører over Dianalund/Tersløse allerede fra dec.2016. 490 indskrænkes til Svinninge-Ruds-Vedby og 570 til Næstved-Sorø, medmindre de respektive kommuner financierer, hvornår vides ikke. Timedrift er selvfølgelig bedre end ingen drift, og med den store investering og dermed forpligtelse i Tølløsebanen, vil det selvsagt gå ud over busserne, og jeg synes det er formålsløst at fortsætte, men andre er velkomne til at overtage siden som jeg lader stå, som eksempel på hvor dårligt skattekroner kan forvaltes!

28. april 2015: De 3 busruter der endte som truede: 420R-490-570, er blevet fredet til og med 2016, det er godt. Indsamlingen er åben indtil den tid, så man kan se, og undres over, at det var de mest rentable ruter der var ved at blive lukket, og protestere mod en evt. gentagelse. Bevar Busserne - brug dem!

16. april: Link til bevar BUS 490: http://www.skrivunder.net/bus490#form

På Region Sjællands hjemmeside kan man se 3 løsningsforslag fra Movia, som skal danne grundlag for den fremtidige kollektive trafik. Desuden fremgår det at HTJ har 432.300 påstigninger, en nettoudgift 35.4 mill. og tilskuddet pr. påstigning er 82kr, dobbelt så meget som næst dyreste, og 4 x så meget som f.eks bus 420R med 414.300 påstigninger, en nettoudgift på 8.5 mill., og tilskud 21kr. pr. påstigning

Løsningsforslag 1: HTJ, med 82 kr. i tilskud pr.rejse  bliver bus betjent mellem Høng - Hvalsø, med 35% flere afgange. Det anslås at gi en besparelse på 23 mill. og uændret passagerantal. Det er trist, men lyder fair!

Løsningsforslag 2, omhandler lukning af 9 dyreste busruter i hele regionen,760E-555-666-750E-570-490-780-736-670, med 31-47 (2med hhv.66/118) kr i tilskud pr. rejse og anslås til at gi en besparelse på ca. 20 mill, og et passagerfald på 514.000, Og hva så med dem? Det ville ikke være fair!!!

Løsningsforslag 3, omhandler lukning af 4 ruter i Vestsjælland, 420R- 260R- 490- 570, med 14-42 kr i tilskud pr rejse, og vurderes til at gi en besparelse på 24 mill.og et passagerfald på 1.086.000 Som så står uden, eller stærkt forringet forbindelse!! Det kan I bare ikke byde så mange brugere, for at holde HTJ på sporet til gavn for nogle få

løsningspakke 4, hvor den fulde besparelse findes bredt på udgifterne til lokalbanerne. (med tilskud 28-41 kr.).

At busserne skulle være nemmere at lukke, afhænger jo osse af om man vil bruge dem, og med et passagertilskud som HTJs, er det da ikke anvarligt og god forvaltning at fortsætte, uanset om det er tog eller bus. Så kære beslutningstagere, vis ansvar, og

BEGYND IKKE AT AMPUTERE VORES GODE BUS NET, DET ER IKKE DET DER ER SYGT
                                                det er det der kommer tætest på brugerne,
                                                og dermed yder den bedste service til flest!!!.

Tænk dig om inden du skriver under, alle valg har jo en konsekvens, men tak for din underskrift., og del meget gerne så den bliver kendt.  Uanset hvor mange underskrifter skal de nok blive afleveret sammen med kommentarerne til mødet d. 20 april. Ikke sikkert de har effekt, men så har vi da forsøgt at redde vores busser.   Mvh. Niels
Vigtigt :Husk at aktivere ved at trykke på et link man får i en e-mail.når man har skrevet under!